Re: Jak długo można bez szkody dla komputera?

Autor: Vituniu <vituniu_at_poczta.fm>
Data: Fri 30 Jun 2006 - 13:49:10 MET DST

> Wbrew temu co tu napisali inni - częściowo słusznie zresztą - komputer NIE
> może pracować cały czas. Lub nieco ściślej, może - ale bez dysku twardego.
> Kilka lat temu (2-3) wyszły na jaw informacje, że specyfikacje dysków
> twardych IDE nie przewidują ciągłej ich pracy lecz tylko w "trybie
> biurowym" tzn. 8 h pracy i wyłączamy do następnego dnia. Do pracy
ciągłej -
> głównie w serwerach - przeznaczone są przede wszystkim dyski SCSI.

Wydaje mi sie, ze to jest marketingowo-reklamowo-belkotliwa interpretacja
znacznie prostszego faktu. I po przetlumaczeniu na ludzki jezyk brzmi:

"Nasze tanie dyski IDE sa przewidziane na tyle a tyle godzin bezawaryjnej
pracy, wiec uzywajcie ich po 8 godzin dziennie, to zanim padna zdazycie
zmienic komputer i nie bedziecie zawracac nam glowy reklamacjami.
Ale mamy tez drogie dyski SCSI do ktorych wpakowalismy lepsze
lozyska/silniczek/inne dyngsy drozsze o 40 centow na sztuce i dla tych
dyskow sredni czas miedzy awariami jest na tyle dlugi, ze mozesz go sobie
uzywac ile chcesz, a i tak nie zepsuje sie do konca naszej wspanialej
rocznej gwarancji."

Bylem wystarczajac o cyniczny? :)

> Oczywiście zaraz odezwą się tacy, którym komputery działają dłuuuugo, albo
> jeszcze dłużej i nic ich twardym dyskom się nie stało. To mogą się tylko
> cieszyć. Generalna zasada jest taka: dyski IDE nie są przeznaczone do
pracy
> ciągłej bo nie do takiego typu obciążenia zostały zaprojektowane. Co nie
> znaczy, że nie możesz tego robić. W końcu skrócenie "czasu życia" dysku z
> np. 3 lat do 2 nie ma aż takiego wielkiego znaczenia (jeśli robi się kopie
> zapasowe).

Moim zdaniem - krytycznym momentem dla mechaniki dysku jest jego
rozpedzanie, a dla elektroniki szpilki powstajace w momencie zalaczania /
/ wylaczania zasilania.

Dobrze chlodzony dysk pracujacy 24 godziny na dobe powinien przezyc
przynajmniej tyle samo godzin pracy co taki sam dysk wykorzystywany w
"pracy biurowej".

A ze trzeba go bedzie wymienic wczesniej, bo przepracuje te swoje godziny
szybciej, to chyba oczywiste?

pozdrawiam,
Vituniu.