Re: Dysk chrupal, byly bady i nagle cudowne uzdorowienie - co jest ?

Autor: Dv <davidj.no.spam_at_o2.pl>
Data: Sat 10 Jun 2006 - 23:19:23 MET DST

>Hmm, Jest takie fajne narzędzie dosowe HDAT2, które pokazuje m.in.
>ostatnie błędy z logów SMART, ich treść, przyczynę, sektory. Zobacz w
>tym programie jakie błędy zanotował.

Uzylem HDAT2 i tak:
zrobilem skanowanie powierzchni - nie wykazalo zadnego zlego sektora,
zrobilem rozszerzony test w dziale S.M.A.R.T., i przejzalem log bledow
- co sie okazalo bylo tam chyba 5 adnotacji
ale powtarzalo sie to:
"command 'READ DMA EXT' at LBA sector yyyyyy"
z czego jeden sektor raz sie powtorzyl

co jeszcze ciekawego przy dysku byl czerwony wykrzyknik, i z opis
dysku musze przejsc do sekcji dot. HOST PROTECTED AREA
i jest obszar ktory jest ukryty, i program pokazal, ze ponad 1MiB jest
wlasnie HPA (host protected area)

czyli jak gdzies kiedys czytalem, ze jezeli znajda sie jakies
uszkodzone sektory to dysk logicznie wstawia wlasnie te sektory z
konca dysku i z nich korzysta, a nie z tych uszkodzonych, a gdy ich
zabraknie to wtedy bady sie pojawiaja w skanerze systemu (czy moze
bredze ?)

- nie wiem czy odblokowanie tego HPA jest bezpieczne, ale napewno bede
musial od nowa robic partycje - i jezeli ktos slyszal cos o tym to
bylbym wdzieczny za mejla

>A więc bady niby poznikały, pewnie HDD Regenerator je przealokował?
>Chyba dobrze rozumiem zasadę działania tego programu?

niby powinien rozmagnesowywac caly dysk i przez to usuwac bad sektory,
ale chyba to nie dotyczy fizycznych uszkodzen (zreszta sam sie w tym
gubie), ale HDD Rege. wykryl te bady zaznaczyl ze naprawil, ale po
sformatowaniu nadal te bady byly wiec jego dzialania ... tak jakby nie
mialy miejsca

>Upewnij się jednak. Zobacz program SpinRite, przeskanuje on cały dysk
>RW+verify w trybie RAW (czy jakimś tam pierwotnym, BIOSowym). Jeśli nie
>nie chcesz używać tego narzędzia, to usuń partycje i stwórz tylko jedną.

wlasnie go sciagnalem, ale czy ten program jakos uszkadza dane lub
zmienia cos z partycjami czy tylko skanuje ? - bo jezeli tak nie
zrobiego tego teraz tylko w srode (musze zrobic backup danych)

>Zrób pełny format później jeszcze scandisk/chkdsk. Możliwe że błędny
>sektor natrafił na jakieś nieużywane miejsce tablicy FAT albo MFT kto
>wie co jeszcze, dlatego zniknęły.

no wlasnie to mnie interesuje

dzieki za wszelkie uwagi i posty

--