Re: Plytki RW - jak sprawdzac ich stan?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Thu 08 Jun 2006 - 13:33:32 MET DST

Atlantis napisał(a):
> A właśnie i dochodzimy do sedna sprawy. Nagrywarki DVD-RAM są tak
> zbudowane, żeby sprostać temu zdaniu, a nie siąść po kilkunastu

Wiesz, to samo mówiono o napędach obsługujących nagrywanie
pakietowe ;) A sam wykończyłem jeden po 1.5 roku pracy
(nawet nie korzystając z pakietówki tak bardzo).

> Ale jednak mamy bardzo delikatne głowice na wątłych prowadnichach oraz
> niewielkie talerze obracające się bardzo szybko.To wszystko jest tak
> delikatne, że pyłek kurzu może rozwalić delikatny sprzęt, a więc
> wewnątrz panuje próżnia. Pomimo tego wytrzymuje co najmniej kilka lat
> działania w ekstremalnych warunkach.

Nie próżnia, tylko przefiltrowane powietrze :) I właśnie,
to brud i kurz są największymi problemami w napędach CD.
Napędy z caddy sprawowały się lepiej.

> Ale to i tak nic w porównaniu z obciążeniem jakiemu poddawane są
> delikatne części dysków twardych. Na pewno nie są to żadne obciążenia z
> myślą o których mechanika napędu nie byłaby projektowana.

Ale pamiętaj, że to *inna* mechanika w *innych* warunkach.
Zamiast ciężkiej karetki narażonej na uderzenia i próby
wyczyszczenia soczewki, jeżdżącej po prymitywnej szynie
z nasyconym kurzem smarem masz proste ramię sterowane
magnetycznie, operujące w bezkurzowym otoczeniu i niosące
leciutką głowicę. Poza tym głowica w HDD jest nieruchoma
względem ramienia, a w CD (soczewka) jest dodatkowo stero-
wana magnetycznie i może zostać np. wybita z zawieszenia
(nie mówiąc o tym, że masz mnóstwo elementów optycznych
czułych na zakurzenie, pokrycie tłuszczem, zadymienie).

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |