uszkodzenia jpg jako objaw padu jednoczesnego dwóch HDD samsung SP1614N ?

Autor: Pink <pink25_at_o2.pl>
Data: Mon 05 Jun 2006 - 19:03:15 MET DST

Witam

Mam problem i nawet nie mam pewności czy za to odpowiada dysk.

Sprawa wygląda tak:

Mój komputer posiada płytę MSI KT3 ultra aru z AMD athlonem 3,0 na
pokładzie, 1 GB RAMu, zasilacz chiefteca oraz 2 dyski ATA 160 GB Samsung
SP1614N. Dyski te podłączone są przez kontroler raid wbudowany w płytę. Na
kontrolerze IDE płyty podłączone są: nagrywarka i odtwarzacz DVD.

System to Win 2000 prof. pl z kompletem patchy, dobrze zabezpieczony przed
wirusami itp...

Od jakiegoś pół roku mam problem z uszkadzającymi się plikami. Wygląda to
tak, że co kilka, kilkanaście dni natrafiam na dysku na uszkodzone pliki
jpg, które wcześniej były na pewno dobre. Np. wczoraj zgrałem z aparatu ok.
100 zdjęć. Wszystkie obejrzałem, były ok. Po ok. 10 minutach oglądam
ponownie a tu już 5 uszkodzonych. Komputer nie restartowany w tym czasie nic
się nie działo. Uszkodzenie polega na tym, iż plik jpg się otwiera, ale w
różnym miejscu w poziomie obraz zostaje podzielony na 2 części o różnej
kolorystyce, jasności czasami dochodzi przesuniecie obrazu.

Podgląd zdarzeń w systemie jak sprawdziłem zgłasza czasami błędy ntfs
"Struktura systemu plików na dysku jest uszkodzona i nie do użytku. Uruchom
narzędzie chkdsk na woluminie C:."

Ale co ciekawe najczęściej wypisuje partycja C i D (2 partycje tego samego
dysku) a pady są głównie na E (drugi dysk).

SMART nie mogę sprawdzić po zdaje się dysków podłączonych na tym kontrolerze
nie da się sprawdzić.

Na początku jak mi się to zaczęło dziać postanowiłem sformatować oba dyski
celem wytropienia bad sectorów. Formatowanie przeprowadziłem jak pamiętam
pod 2000 przez okienko do zarządzania urządzeń. Nie wypisało mi, ze mam bad
sectory to stwierdziłem, że nie mam. Gdybym miał to program pokazałby ?.

Czasami podczas odpalania komputera włącza się skanowanie dysku i pojawiają
się komunikaty o uszkodzonych plikach, indeksach, program stara się naprawić
. Ta "naprawa" nie przynosi jednak skutku.

Teraz staram się oczyścić z informacji dyski i dokładnie je sprawdzić.
Jakimi narzędziami to zrobić ?. Jak formatować aby mi pokazało ze coś jest
źle lub jakieś sektory są już oznaczone jako złe ?. Na dyski mam gwarancje
jeszcze i mogę je oddać ale chce mieć pewność, że to właśnie dyski.

Znalazłem narzędzie samsunga do badania dysków, program HUTIL.EXE

Ma on kilka opcji. Czego użyć ?

Czy to możliwe aby padły tak dziwnie obydwa dyski.. ?

Co o tym sądzicie , co robić ?

Pozdrawiam

Pink