Re: Wąskie gardła dysków

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 05 May 2006 - 13:37:48 MET DST

"Rafał Bartoszak" <sprocket@sys.BezSpamu.pl> wrote in message
news:5hysb3oenu02$.j3ftp2tbzxs0$.dlg@40tude.net...
> Dnia 2006-05-05 11:19:25, encja *PAndy* wymodziła przez port 119 co
> następuje:

> Na jakim sprzęcie ?
> Czym to mierzysz ?

Plyty Asusa i MSI, na i915, konfiguracje standardowe, dyski Maxtory
300GB na SATA
Mierze jak juz napisalem perfmon'em

> 100 MB /s ????
> Nie zalewaj, chyba w burst, jak dane idą z cache...

nie, nie - 60 - 80MB na sekunde jak kopiuje np 100GB z jednego na drugi
w plikach o rozmairach 2 - 4GB

> [...]
>
> Właśnie. Więc nie wyjeżdżaj z technologią porzuconą 15 lat temu...

To ze technologia ta nei jest wykorzystywana obecnie nei oznacza ze sie
do neij nie wroci - dyski przed 15 laty i teraz to zupelnie inne rzeczy
a dwie glowice to byly jakies 10 lat temu (dysk Micropolisa ktory mial 2
niezalezne kanaly SCSI i 2 komplety glowic)

> A nie zastanowiło Cię, dlaczego najszybsze dyski mają stosunkowo małą
> pojemność ?
> Unika się w nich gęstego pakowania informacji, bo przy 15kRPM robi się
> problem z ich odczytem. Można by osiągnąć ten sam efekt gęściej
> pakując
> informacje i zmniejszając prędkość obrotową, ale to wybitnie
> "niemarketingowe" podejście.

Nie nie, mylisz kilka rzeczy w dyskach szybkich chodzi o zmniejszenie
latency, przy wysokich predksociach obrotowych pojawiaja sie klopoty
termiczne i wytrzymalosciowe, problemy natury czysto mechanicznej -
znacznie trudniej wykonac stabilny termicznie material ktory zniesie
15krpm i do tego da sie odczytac mimo wibracji mechaniki (nawet
najdoskonalsze lozyska przy tych predkosciach zdychaja szybciej)

> Realnie, to dane zapewne częściowo są w cache, częściowo w RAM, i taki
> jest tego skutek... Na długi dystans nie wyciągniesz z typowego HDD
> SOHO
> więcej niż 40-45 MB/s przy pracy liniowej.

jesli kopiujesz plik 4GB a masz 1GB RAM i system allokuje ok 400MB to
nawet gdybys wepchanl do ramu 1/4 pliku to i tak nic to nie da - sredni
transfer okresla fizycznie dysk. Przy pracy liniowej mam ok 60 -
80MBps - pracuje z niekompresowanym HD video wiec akurat ten parametr
jest dla mnie bardzo wazny

> Mam w serwerowni Raid0 na Segate Cheetah 15kRPM, Raid10 na takich
> samych, kilka pojedynczych Cheetah'ów, dwie macierze RAID5, i RAID1 na
> nieco wolniejszych Atlasach 10kRPM.
>
> 100MB/s przy odczycie dużych danych osiągam tylko na RAID0
> (2xCheetah).
> A Ty tyle łapiesz w domciu na pojednyczmym dysku podpiętym do domowego
> peceta.
>
> Cóż, mamy wolny kraj... ;)

Hehe... wybacz ale kto ci powiedzial ze w domciu - dostep do macierzy
3TB mam po fibrechannelu a u siebie mam macierz na stripe na 2 dyskach
Maxtora - dziala calkiem niezle jak na te pieniadze ktore zostaly na to
wydane (srednio ponad 120MB na sekunde).
Moze zoptymalizuj konfiguracje PC?

Nie bardzo wiem jak rozwiazana jest twoja macierz, jaki kontroler itd...
ja konfigurowalem kompa tak by odejc od magistrali PCI ktora jest wolna
nawet w wersji serwerowej...
Za zasade przyjalem korzystanie z plyt Intela bo maja dobrze rozwiazany
kontroler IDE, za zasade korzystanie z wbudowanych interfejsow a nie
zewnetrznej karty kontrolera...
Z prob ktore prowadzilem bez klopotu osiagniesz 100MB na sekunde nawet w
windowsowej wersji raid 0 gdzie wszystko robi CPU...