Re: Wąskie gardła dysków

Autor: Rafał Bartoszak <sprocket_at_sys.BezSpamu.pl>
Data: Thu 04 May 2006 - 19:04:42 MET DST

Dnia 2006-05-02 18:48:30, encja *PAndy* wymodziła przez port 119 co
następuje:

> Nie bardzo rozumiem skad bierzesz tak niskie predkosci transferow
Bo takie są...

> wiekszosc dyskow ma wewnetrzny transfer powyzej 800Mbps i z moich
> obserwacji pokrywa sie to z prawda, widzialem dyski bodajze Samsungi
> ktore maja deklarowany transfer wewnatrzny na poziomie 930Mbps.

No, fajnie... 800 Mb/s to niby 100 MB/s. Osiągnąłeś kiedyś tyle w pracy
ciągłej ? Trzeba to podzielić przynajmniej na pół ze względu na
kodowanie informacji na powierzchni talerza (bajty zapisywane są z
informacjami korekcyjnymi). I jeszcze odjąć opóźnienia wynikające z
ruchów głowic. I pamiętać, że sektory/klastery na dysku nie są równo
rozmieszczone i dane zapisywane są raz gęściej/raz rzadziej, a wartości
podawane przez producentów zawsze dotyczą "najszczęsliwszego" przypadku.
Na szczęście dawno już mamy za sobą etap, kiedy każdy cylinder dysku
miał taką samą liczbę sektorów, bo wtedy wyglądałoby to jeszcze gorzej.

> zawsze mozna dac drugi komplet glowic i/lub czytac/zapisywac z wiecej
> niz jednej powierzchni na raz...

Co oczywiście zwiększy nam ciężar głowic i wymusi spowolnienie ich
ruchów, bo trudniej je będzie pozycjonować (większa masa, większe
drgania). Robiono takie rzeczy, dając podwójne zestawy głowic na każde
ramię. Nie jestem może na bieżąco, ale ostatni dysk z podwójnym zestawem
głowic widziałem w służbowym notebooku Hyundaii 386SX. Jeśli znasz
nowsze konstrukcje, chętnie się o nich dowiem.

> im wieksza gestosc danych tym wiekszy

...tym większy problem z ich odczytem, bo coraz trudniej rozróżnić
zlewające się bity. Trzeba to robić wolniej. Kółko się zamyka.

> transfer wewnetrzny co jest logiczne bo predkosc obrotowa jest stala....

Wszystko co piszesz, to niemal prawda. Niestety nieco idealizujesz.

--
pozdro...
[ |>|>|> sprocket  |   sprocket@sys.BezSpamu.pl    ]