Re: Ukryta partycja

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console11>
Data: Tue 02 May 2006 - 17:53:44 MET DST

"Jacek" e37ip4$9ve$1@nemesis.news.tpi.pl

> Znajomy prosił mnie o reinstalację systemu na jego notebooku.
> Sprzęt posiadał zainstalowany oryginalny system WIN XP, jest naklejka pod
> spodem jednak brak płyty z instalką Windowsa, jedyna, która jest to CD ze
> sterownikami.
> Miałem już kilka podobnych przypadków, kiedy system znajdował się na ukrytej
> partycji tzw. RECOVERY. Tutaj też jest jedna podejrzana partycja o romiarze
> około 3GB, lecz nie jest to typowa partycja ukryta. W Windowsie nie widać
> jej wcale, Partition Magic nie pokazuje wogóle partycji, twierdzi, że
> [...]

Tablica partycji znajduje się prawie na końcu początkowego (zerowego) sektora
(512 bajtów) dysku, zwanego MBR (master boot record) i zawiera wpisy czterech
partycji podstawowych, z których co najmniej jedna może być partycją rozszerzoną,
wewnątrz której może być dowolna liczba partycji zwanych czasami dyskami logicznymi.
(i w PeCecie raczej kilku takich rozszerzonych, zwanych extended, nie zobaczysz,
choć na przykład ja tak miałem) :)

Do obejrzenia dysku możesz posłużyć się edytorem WinHex -- zobaczysz nie tylko
to, co na dysku naprawdę jest zapisane, ale i układ logiczny fizycznego dysku,
w tym i ową tablicę partycji, i jej ,,posegregowany'' wygląd. Zobaczysz także
bootsektory (czy raczej bootrecordy) poszczególnych partycji i przekonasz się,
co jest tam popsute. Bootsektory także zobaczysz w formie ,,posegregowanej''. :)

Dodatkowo możesz obejrzeć i RAM, i nie tylko. :) Ale skoncentruj się na MBR
i bootsektorach partycji.

Gdy zrozumiesz, co zostało popsute -- będziesz mógł skorzystać z programów
reperujących logiczne błędy. Budowa partycji zapewnia łatwą jej naprawę,
o ile do popsucia doszło w sposób normalny, przypadkowy, nie zaś zamierzony. :)
(zamierzony to na przykład wyzerowanie bootsektora i jego kopii -- samoistnie to
raczej nie występuje, choć ja z czymś podobnym mam teraz do czynienia na płytach
CD -- na dwóch identycznych kopiach błąd wystąpił niemal dokładnie w tym samym miejscu)

E.