Re: Rzeczywista pojemność dysków twardych

Autor: tom <adres_w_tresci>
Data: Tue 25 Apr 2006 - 13:52:34 MET DST

> Po pierwsze, producenci używają miar dziesiętnych (niepra-
> widłowych w informatyce), a oprogramowanie binarnych.
> Zatem musisz przeliczyć 1 GB dziesiętny (1 000 000 000 B)
> na 1 GiB (GB binarny) równy 1024 * 1024 * 1024 B. Z tego
> bierze się to "zmniejszenie" faktycznego rozmiaru.
>
> Oczywiście, różnice między poszczególnymi dyskami będą.
> Nawet dwa modele o tej samej pojemności nominalnej, tego
> samego producenta, mogą się różnić pojemnością faktyczną
> o kilkadziesiąt czy kilkaset sektorów.

Czemu zatem używają dziesiętnych miar niż binarnych które
daja wgląd w rzeczywistą pojemność, marketing? Wynika więc że z
serii 80GB maxtory sa pojemniejsze.

Do jednego ganiazda SATA nie podłącze dwóch dysków tak jak to jest
w przypadku ATA tzn ze na jednym kablu dwa dyski tylko kazdy port
na płycie to jeden dysk?