Re: wifi - jaka karte

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sat 22 Apr 2006 - 22:56:54 MET DST

tomek <tomek-a@USUN_TOgazeta.pl> wrote:

> Mam w domu neostrade i plyte asusa z karta wifi i antenka jako access
> point (prędkość transmisji - 54Mb/s)
> http://pl.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=68&model=238&modelmenu=1
>
> tak na marginesie czy ta prędkość do megabajty czy megabity ?

            Megabity i do tego liczone w niskiej warstwie OSI [link radiowy i
jego narzut]. W praktyce te 11 mbit/s IEEE 802.1b to tylko 600-800 KB/s
w warstwie TCP/IP, z WEP jeszcze mniej.

> Mam tez laptopa i chcę do niego dokupić kartę wifi na pcmcia *czy lepiej
> na usb)

            Jak to laptop to sprawdz czy ma slot miniPCI na karty radiowe.
Najlepsze obecnie na rynku karty na Atherosie AR5213A to wlasnie miniPCI.
Do tego sa tanie, AR5213A + radio 3 standardow IEEE 802.11a/b/g kupisz juz
za ~90 zl.

> no i tu moje pytanie: czy ta karta może być 11mb czy lepiej 54mb?
>chcę tylko serwować internet z mego stacjonarnego dla tego laptopa,
> przesyłanie plików z dysku mego stacjonarnego na dysk laptopa byłoby
> raczej rzadkością

            Jak masz AP 54 mbit/s to nawet sie nie zastanawiaj. Ceny sa obecnie
prawie takie same, a szybkosc linku radiowa zdecydfowanie odbiega od
praktycznej przepustowosci TCP/IP. Do internetu wystarczy spokojnie 11
mbit/s, ale jesli chcialbys czasem przepchnac jakis wiekszy plik to
600-800 KB/s w tym trybie wlecze sie niemilosiernie.

> jaka jest różnica między tym 11 a 54 przy czym mam access pointa 54 ?

            jw. Predkosci radiowe to reklamowka. 54 Mbit prawie na pewno nie
wyciagniesz, ale na peno jest szybsze niz 802.11b a kosztuje prawie tyle
samo. No i w standardzie 802.11b praktycznie nie ma juz nowych, dobrych
kart.

> po prostu czy w zupelnosci starczy taka karta 11mb w laptopie (kwestai
> tez ceny z tego co widze, tak to bym sie za duzo nie zastanawial)

            Do podzialu internetu wystarczy, do plikow juz nie. Ale ceny kart
b i b/g sa prawie takie same wiec sie nie zastanawiaj i bierz b/g.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl