Re: Zintegrowana karta dźwiękowa obciąża CPU?

Autor: Michał Kupski <miq_at_home.org>
Data: Mon 27 Mar 2006 - 22:39:37 MET DST

Hej !

Użytkownik "KaNo" <fluor@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:e09gse$ci0$1@inews.gazeta.pl...
> Od czasu opublikowania tego artykulu duzo sie zmienilo, zarowno wsrod kart
> dzwiekowych jak i chipow zintegrowanch z plyta glowna. Ostatnia seria
chipow
> Realtek ALC882 (szczegolnie ALC882D/H/M), jest juz bardzo zaawansowanym
> rozwiazaniem sprzetowym, a wiec nie obciazajacym zbytnio CPU.

Pozwolę sobie nie zgodzić się.
Realtek jest tylko kodekiem, czyli tak naprawdę przetwornikiem
cyfrowo-analogowym. Dane dźwięku, które zamienia w postać analogową,
coś musi mu podać i policzyć. W większości przypadków będzie to główny
procesor i programowe sterowniki dźwięku.
W mojej płycie jest SoundStorm - ale ten procesor (Audio Processing Unit)
tylko przetwarza dane cyfrowe. Na wyjściu APU jest kodek - czyli
przetwornik C/A. Akurat na mojej płycie jest to Realtek ALC650.

Każdy APU, nieważne czy Soundstorm, czy Audigy, czy inny Crystal Fusion
ma na wyjściu jakiś kodek. Czasem jest to Realtek, czasem CMI, Sigmatel
czy Wolfson. Ale niskie obciążenie CPU bierze się z tego, że dźwięk
przetwarza APU.
A jak APU nie ma tylko goły kodek, to CPU musi sam i zadyszki dostaje :)

Słyszałem, że część płyt na nForce3 i nForce4 daje się przekonać
do tego, żeby używały sprzętowego APU nVidii zamiast softu Realteka.
Bo w tych chipsetach jest APU, tylko bez kodowania Dolby (to potrafił
tylko SoundStorm). Według NVIDIA nForce3 Product Overview :
http://www.nvidia.com/object/IO_8483.html
. AC '97 2.1 compliant interface
. 7.1 surround sound audio
. Supports 2, 4, 6, or 8-channel audio
. Dual AC-Link - supports up to two codecs

Ktoś ma mobo na nF3 i zrobił takie coś ? I jak wtedy z wydajnością ?

--
Pozdrawiam
Michał -- Tarnowskie Góry