Re: [WiFi] [Uwaga lamer] Czy kazda karta WiFi skomunikuje sie z kazda inna?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl>
Data: Sun 26 Mar 2006 - 18:38:04 MET DST

maciek <maciek@szorujbabciudokolejki.pl> wrote:

> Ale ja w notebooku juz mam karte WiFi Intela. Teraz poszukuje drugiej
> do PCta naziemnego.

            Faktycznie. Pisalem rownolegle w podobnym watku i zasugerowalem sie,
ze tez szukasz karty PCMCIA.

> Nie chce stosowac zadnego AP, bo mam juz kablowy ruter/hub/firewall.

            Na Twoim miejscu powaznie bym sie nad tym zastanowil czy nie sprzedac
obecnego i nie kupic w jego miejsce routera z wbudowanym AP. Np: calkiem
przyzwoite routery TPLinka z AP na AR5211, firewallem, DMZ, 4 portowym
switchem kupisz juz za ~170 zl brutto w detalu. Uwierz mi: wlaczenie za
kazdym razem peceta i tym samym zuzywanie kompontow [najbardziej dyski
przy kazdym starcie], trzymanie go wlaczonego tylko by udostepnic internet
laptopowi to nie jest wygodne rozwiazanie, a rowniez wcale nie tanie przy
obecnych cenach pradu.

> Wiec sytuacja wyglada tak, ze jak oba komputery sa
> blisko to oba korzytaja z routera przez skretke. Jesli notebook staje
> sie mobliny,

            Sredni pomysl IMHO - wiazanie laptopa na smyczy. Cos takiego robisz
tylko wtedy gdy chcesz przerzucic setki megabajtow jesli nie gigabajty
danych, bo zwykla skretka nadal jest wyraznie szybsza nawet niz tryb
superG.

> to wtedy chcialbym, zeby korzystal z udostepnianego
> polaczenia od PCta (ze tak powiem 'zapasowo').

            Czyli dowolna przyzwoita karta kadiowa PCI [kazda ma mozliwosc
wymiany anteny]. A jaka: zalezy od OSa uzywanego na desktopie. Jesli
chcesz radiowo wiekszych szybkosci to zalecane by pod danym systemem mogla
dzialac jako HostAP bo tryb ad-hoc [AKA IBSS] ograniczony jest do 11mbit/s
nawet jesli karta w BSS pracuje w trybach 54/108 mbit/s. Jesli wystarczy Ci
prosty tryb ad-hoc to nie ma wiekszych wymagan co do karty - patrz glownie
by miala dobre radio. A z producentow mozesz na poczatek szukac produktow
Edimaxa - przyzwoity tajwanski producent niedrogiego sprzetu sieciowego,
przy okazji ma mily zwyczaj, ze do swoich kart dolacza nie standardowy
patyk, ale 2 dB dipol na ~1m kabla. Dzieki wyprowadzeniu antenki poza
ekranujace blachy peceta przy sledziach jest spora szansa, ze taka mala
antenka wystarczy do lacznosci w domu - zawsze to kilkadziesiat zl w
kieszeni [nie musisz kupowac anteny zewnetrznej] oraz estetyczne
rozwiazanie.

> Wymiany routera ethernetowego na radiowy nie planuje na razie.

            Zastanow sie nad tym jeszcze. Dobra karta PCI kosztuje prawie
tyle co router z AP i switchem, a obecnym mozesz sprzedac.

> W 95 procentach wlasnie do udostepniania internetu - do przegrywania
> duzych plikow podlacze te komputery z powrotem przez kabel.

            Czyli wystarczy karta IEEE802.11b / tryb adhoc. Ceny od ~50 zl.
Np: popularne RTL8180L w tej cenie pod win32 maja juz przez producenta
[driver i aplikacja] zapewniony zarowno tryb ad-hoc jak i HostAP.
Uwazaj tylko na radio - z tych kart do uzywania nadaja sie tylko te na
radiu Philipsa - dopiero co wczoraj sprzedalem taka karte przesidajac sie
na Planeta WL8310rev2 i 3COMa na PRISM 2.5 ze wzgledu na obsluge pod innymi
OSami niz win32. Nie jestem pewny jak jest z nwszym modelem relateka
z obsluga IEEE802.11b/g, ale pewnie tez ma tryb hostAP - nie powinni
w koncu sie uwsteczniac.

> Ale 600kb/s to jak dla mnie troche za malo. Chcialbym, zeby bylo
> przynajmniej 2Mbps.

            Kilobajtow/sekunde, a nie kilobitow - tryb IEEE 802.11b 11 mbit
radiowo maksymalnie wyciaga 600-800 kilobajtow/sek w warstwie TCP/IP,
SuperG przy zgodnosci kart po obu stronach maks. ~60 MB/s przy idealnych,
trudnych do spelninia warunkach, ale AFAIK Intele Pro Wireless z Centrino
zgodne za tylko z trybem B, a z Centino2 z trybem G 54mbit.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl