Nowy komputer czy nowy sprzęt?

Autor: Wojciech \ <spook.no_at_unwanted_mail.op.pl>
Data: Sun 19 Mar 2006 - 11:28:27 MET

Witam!

Od pewnego czasu zaczynam powoli myśleć o zmianie sprzętu. Póki co mam celka
800, 392 MB ramu, kartę dźwiękową i sieciową zintegrowaną, Radeona 9200SE i
dyski 160+80. Powodem zmian jest fakt, że po pierwsze, do zastosowań
programistycznych to już powolutku robi się za mało (nie ma co myśleć o
instalowaniu Visty albo linuksa z nowszym KDE albo XGL na takim sprzęcie,
Delphi 2005 potrafi wstawać prawie minutę, aplikacja OpenGLowa z jednym
graniastosłupem potrafi mieć leciutkie ścinki o których na notebooku z 1.4
Ghz+512 RAMu mogę sobie "pomarzyć" itp). Po drugie, o pogranie w "trochę"
nowsze gry to już rzeźnia, powyższa konfiguracja krztusi się na przykład
przy MOHAA:SH - zabawa przy 4-5 FPS przy trochę większej ilości obiektów czy
efektów specjalnych.

Mam więc kilka pytań.

Pierwsze: Czy to "tylko" wina małej ilości RAMu? Pracuję na WinXPHome i na
Mandrivie 10.2, a planuję w bliższym lub dalszym czasie kupić sobie jeszcze
tuner TV. Czy mój obecny procek, nawet przy zwiększonej ilości RAMu
wystarczy do takiego zastosowania?

Drugie: Gdybym robił kompleksową zmianę sprzętu, czy opłaca się zmieniać
kartę graficzną na inną, czy pozostać przy obecnej? Z GeForce'ami miałem
taki myk, że po włączeniu komputera palił mi się monitor (jakiś tranzystor,
czy coś takiego). Żeby było zabawniej, to próbowałem chyba dwa albo trzy
różne GeForce'y i było tak samo. Teraz mam LCD 19' i problem z głowy ;)

Trzecie: Czy dla podniesienia wydajności pracy warto kupić nowy procek? Czy
do tego będę musiał również kupić nową płytę główną? Jeśli nowy procek to
jaki - AMD, celeron, pentium? 32 / 64? Może jeszcze inny?

Czwarte: Jeśli okaże się, że trzeba wymienić większość wymienionego przeze
mnie powyżej sprzętu, to czy nie opłaci się bardziej kupić nowy komputer?
Może macie jakieś "sprawdzone" konfiguracje?

Pozdrawiam -- Spook.

--
! ._______. Warning: Lucida Console sig!    //)    !
! || spk ||    www.spook.freshsite.pl      / _ """*!