Re: Problem z włączeniem komputera

Autor: gina.gina <gina.gina_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Wed 01 Mar 2006 - 23:20:04 MET

Jacek_FH <satan@hell.net.pl> napisał(a):

> Czy mógłbym prosić o wytłumaczenie jak kiepskość kondensatorów się
> przekłada na takie objawy ? Tak zrozumiale dla elektronika amatora ;)

Kondensatory elektrolityczne mają dopuszczalny dość duży rozrzut
pojemności (typowo zgodnie z normą) -50/+200 %. Pracują one jako filtry
- takie jest przynajmniej ich prawidłowe zastosowanie.
Faktyczna pojemność zależy od sposoby ich uformowania w warunkach
produkcyjnych a także potem od tego kiedy zostaną ponownie - faktycznie
użyte. Jeżeli poleżą sobie zbyt długo w magazynie , przed montażem,
to mogą nienadawać się zupełnie do użytku lub nie uzyskają pełnej pojemności.

Przy obniżonej pojemności, napięcie po zasilaczach impulsowych - zawierające
dużo zakłoceń nieodfiltrowanych(tzw. harmonicznych) powoduje nieprawidłową
pracę procesora szczególnie w momentach gdy zasilacz jest mocno obciążany
- np. w trybie graficznym. Jak zauważyłem szczególnie czułym miejscem jest
Cache procesora - po jego wyłączeniu (o ile jest opcja w BIOS-ie) można
zauważyć pewną poprawę - przy spowolnieniu pracy oczywiście.

> Może spróbuję. Jednak z powodu czy to ceny czy to ryzyka lutowania tak
> skomplikowanej płyty miałbym pytanie.
> Które kondensatory spróbować wymienić w pierwszym rzucie czy też w jakiej
> kolejności wymieniać (tj które są najprawdopodobniejszą przyczyną takiej
> awarii, a które najmniej) ?
> Przygotowałem taki obrazek:
> http://img495.imageshack.us/img495/4139/plyta0ri.jpg
> Czy ktoś spróbowałby uszeregować numerki ;) od najbardziej do najmniej
> ważnych w tym wypadku ?
> Z góry bardzo dziękuję.

Najistotniejsze są kondensatory w okolicy procesora czyli w kolejności
grupy 0, 1, ew.jeszcze 2 i 3 czyli 7-10 kondensatorów, pozostałe są mniej
obciązane i nie mają w zasadzie wpływu.

Lutowanie radzę zlecić komuś z odpowiednim narzędziami i dośwadczeniem,
płyty MB 6-warstwowe jakie typowo sie stosuje nie tolerują fuszerki !