Re: linux vs win - dziwne pytanie :)

Autor: Maxiuca <maxiuca_at_poczta.fm>
Data: Mon 13 Feb 2006 - 00:07:31 MET

Michal Bien <mbien@usunto.uw.edu.pl> napisał(a):
> Nie dam sobie reki za to uciac, bo nie mam jak zmierzyc, ale wg tego
> co zeznaje UPS obciazenie zasilania przez monitor w zaleznosci od
> wyswietlanego koloru [a wlasciwie jego intensywnosci] dotyczy tylko CRT.
> W LCD _podobno_ nie ma znaczenia. Jesli ktos ma inne informacje i potrafi
> to uargumentowac chetnie wyslucham.

Bardzo prosta jest argumentacja: W monitorach CRT do wyświetlania obrazu
używa się wiązki elektronów wystrzeliwanej z działa elektronowego, która
odchylana magnetycznie pada na luminofor, powodując jego wzbudzenie do
świecenia. (cytuję Wikipedie).

Im większa jasność punktu tym większą energia musi zostać wystrzelona z
działa elektronowego. Kolor biały charakteryzuje się tym, ze wszystkie
składowe RGB świecą na maxa, czyli należy zużyć max energii. Do koloru
czarnego nie trzeba wzbudzac luminoforu więc zużywa się mniej energii.

W ekranach LCD podświetlenie działa czały czas, a kryształki przepuszczają
światło mniej lub bardziej. Z tego też powodu na ekranach LCD, zwłaszcza
starszych, nie można użyskać głębokiej czerni i generalnie mają one problemy
z kontrastem.

--
Pozdro,
Maxiu