Re: Co zdrowsze CRT czy LCD???

Autor: PAndy <pandrw_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 25 Jan 2006 - 12:39:07 MET

"Daniel Chlodzinski" <dch@spam.precz> wrote in message
news:dr7i5t$cko$1@inews.gazeta.pl...

> "PAndy" <pandrw@poczta.onet.pl> wrote in message

> A co bedzie jak go nie wyswietlisz ? BTW wlasnie jak to jest z tym
sygnalem
> video i i interlacem na lcd.
> Podpialem do mojego lcd - sammsung 931MP konsole ps2 i ona daje obraz
480i.
> Ale widze ze lcd robi mi
> "za darmo" 480p bo za cholere nie moge dostrzec interlace. Niektore tytuly
> na ps2 oferuja 480p ale nawet
> po wlaczeniu nie widac roznicy miedzu 480i bo lcd ciagle wyswietla bez
> interlace.
> [...]

W TV masz deinterlacer ale w komputerowych raczej go nie ma.... (bo i po co
patrzac na zdrowy rozsadek - wszystkie wyswietlacze PC sa progressive - a
nawet jesli generuja obraz w interlace to i tak zazwyczaj odswiezaja
zawrtosc pamiec ekranu raz na obraz a nie pol obraz)

Co do samego wyswietlania interlace na progressive... wystarczy wrzucic mecz
pilki noznej z tunera tv na karcie w pc na ekran, pomijajac roznice w
odswiezaniu (50i w TV a 85 w PC), to po prostu nie da sie ogladac... na
ekranie PC widac oba polobrazy jendoczesnie ale zawartosc tych ol obrazow
pochodzi z roznych czasow - beignace gacie sa rozjechane...
Zreszta w TV LCD algorytmy deinterlacingu sa zazwyczaj fatalnej jakosci -
dosc powiedziec ze dobry, studyjny deinterlacer to ok 15 - 20 tysiecy euro -
potrafi on wlascwie zsyntetyzowac obraz od nowa wykorzystujac algorytmy
poszukiwania ruchu - dopiero takie urzadzenia powoduja transparetnosc obrazu
w prcesie konwersji (np z NTSC na PAL)... i nie da sie tego inaczej
zrobic...po prostu, stad LCD przy PC jest ok (dla mnie kiepskie kolory i
zbyt mala rozdzielczosc - pracuje czesto z dziwnymi TV rozdzielczosciami i
CRT ma te zalete ze nie ma jednej struktury rastrowej - wlascwie ma ale jest
ona pomijalna do pewnego momentu).
Algorytmow w LCD TV pewnei jest kilka ale najczesciej wykorzystuja one
zaleznosci miedzy polowe i zazwyczaj jest to albo blending obu pol obrazow,
czasem zwykla interpolacja, rzadko estymacja ruchu w niewielkim oknie
poszukwania...
Pamietac nalezy tez ze wiele TV LCD, szczegolnie starszej generacji ma
rozdzielczosc mniejsza niz obraz TV w Polsce (maja amerykanskie matryce
wyswietlajace tylko 480 linii) - wiekszosc plazm na rynku w Polsce to plazmy
852x480 na ktorych obraz jest gorszej jakosci niz na kinskopie - w Polsce
(Europie) mamy 576linii obrazowych - zazwyczaj obraz jest okrawany (bo i tak
jego czesc jest niewidoczna wiec nie ma co sie tak kurczowo trzymac tych 576
linii) do powiedzmy 512 linii - by nei stsowac ulamkowych wspolczynnikow
skalowania matryca powinna miec co najmniej 1024 linie - w nowszych TV LCD i
niektorych plazmach (tych drogich) zazwyczaj linii obrazowych jest mniej
(720 albo 768) - trzeba stosowac ulamkowe wspolczynniki skalowania co
prowadzi do rozmywania obrazu (kazdy kto ma LCD zna ten problem - jesli nie
wyswietlamy obrazu z rozdzielczoscia natywna matrycy to mamy rozmyty obraz -
im mniej rozmyty tym lepszy skaler) sam proces skalowania to po prostu
konwersja predkosci probkowania - w tanich urzadzeniach nie da sie jej
zrobic z wystarczajaca jakoscia - skalery studyjne to koszt ok 5 - 7 tysiecy
euro... - przed skalowaniem trzeba zrobic deinterlacing to w przypadku
slabszych algorytmow powoduje ze skaluje sie w gore nie oba pol obrazy ale
jeden... czyli z 512 linii robi sie nam 256, powiekszone do np 768... - gimp
w reke i warto poprobowac jak to robi program graficzny - zaobserwuje sie
wyrazne rozmycie i utrate detali... tak wlasnie wyglada praca z obrazem TV
na LCD czy plazmie.... to porazka...

sorki ze tak sie rozpisalem ale to dosyc zlozona sprawa i trudno ja strescic
w 3 zdaniach.