Re: formatowanie i inne

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_polsl.pl>
Data: Wed 25 Jan 2006 - 08:22:44 MET

Sep napisał(a):

Włącz proszę MIME w swoim czytniku, bo wysyłasz nieprawidłowo
zakodowane wiadomości. Tutaj masz instrukcję:
http://www.grush.one.pl/mime/

> Czy mógłby Pan dać jakiś przykład?

Np. w 8-bitowych Commodore sektory miały 1024 B. Jeszcze
większa różnorodność jest na niedyskowych (niemagnetycznych)
nośnikach danych, np. niektóre pamięci Flash EEPROM mają
sektory po 256 B, zaś płyty CD mają sektory po 2048 B
(użytecznie, plus dane korekcyjne).

> dobrze wiedzieć - windows pokazuje tylko informację, że system plików to FAT
> (nie podając numerka). a jaki system plików jest wykorzystywany na
> odtwarzaczach MP3/pamięciach przenośnych?

Zależnie od typu urządzenia najczęściej FAT16 lub FAT32,
bo są najprostsze i najpopularniejsze. Niektóre stosują
bardziej egzotyczne rozwiązania, np. iPody chyba używają
HFS+.

> z tego co pamiętam, domyślnie jest określona wielkość jednostki alokacji dla
> danego systemu plików (różna dla partycji o innym rozmiarze). Można ją co

Ale tylko w czasie formatowania podczas instalacji.
Formatując ręcznie partycję przed lub po instalacji
można dowolnie określać wielkość klastra.

> I jeszcze jedno - czy jeżeli zwiększę wielkość klastra to PC będzie
> odczytywał dane z dysku szybciej?

Przy dużych plikach i odczycie sekwencyjnym może być
widoczne pewne przyspieszenie. Przy małych plikach
lub odczycie losowym może być z kolei nieco wolniej.

> moje uszy nie mogą ścierpieć tego słowa- dysk dynamiczny w windows XP - po
> konwersji miałem z tym tylko mnóstwo problemów (a ponadto żaden ze znanych
> mi programów do podziału dysku nie obsługuje tak skonwertowanego twardziela)

Ale to jedyne rozwiązanie na serwerach, gdzie wymagane
jest macierzowanie programowe Windows :) Używam dysków
dynamicznych i działają bezproblemowo -- tylko oczywiście
nie należy uruchamiać żadnych innych systemów operacyjnych
lub narzędzi dyskowych.

> [nie chcę dyskutować z takim mózgiem jak Pan, jednak mam wątpliwości]
> przecież można ukryć część dysków logicznych i wtedy może rzeczywiście ich
> liczba nie jest ograniczona

Teoretycznie liczba dysków logicznych jest ograniczona tylko
pojemnością dysku (rekordy EMBR są ułożone w listę jedno-
stronnie łączoną). W praktyce w DOSie jest limit 24 dysków
logicznych. W innych systemach może być różnie.

> Także na partycjach FAT32 można wprowadzać w nazwach duże i małe litery -
> czy tu sytuacja jest taka sama jak przy NTFS-ie

Na FAT16 również można, ale jest to związane nie z FATem,
ale z (opatentowanym już) sposobem zapisywania długich,
Unikodowych nazw plików na partycjach FAT. Równolegle
zapisywane na nich "stare" nazwy plików 8.3 nie mogą mieć
rozróżnionych wielkich i małych liter.

|                 |  Administrator, Politechnika Śląska    |