Re: formatowanie i inne

Autor: Sep <sepu_at_USUNTOgazeta.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 14:57:03 MET

Dziękuje za szybką i rzetelną odpowiedź.

> W architekturze IBM sektory mają po 512 B, ale w innych
> architekturach było/jest inaczej czasem.

Czy mógłby Pan dać jakiś przykład?

> FAT12 jest używane na dyskietkach.

dobrze wiedzieć - windows pokazuje tylko informację, że system plików to FAT
(nie podając numerka). a jaki system plików jest wykorzystywany na
odtwarzaczach MP3/pamięciach przenośnych?

> NTFS i HPFS mogą spokojnie wykorzystywać klastry o
> rozmiarze jednego sektora. Jest to po prostu wolniejsze
> i zwiększa stopień fragmentacji. Masz jednak *pełną*
> dowolność wyboru w sporym zakresie :)

z tego co pamiętam, domyślnie jest określona wielkość jednostki alokacji dla
danego systemu plików (różna dla partycji o innym rozmiarze). Można ją co
prawda zmienić za pomocą takich narzędzi jak acronis disk director suite
zarówno dla NTFS-u jak i FAT-u. Niestety kiedyś miałem po wykonaniu tego
kroku, problemy z odczytem z dysku - czy więc rzeczywiście "mam *pełną*
dowolność wyboru" wielkości klastra).
I jeszcze jedno - czy jeżeli zwiększę wielkość klastra to PC będzie
odczytywał dane z dysku szybciej?

> Dokładnie tak, o ile informacje o nich informacje są
> zapisane w sposób klasyczny w MBR. Jeżeli "oleje się" MBR
> i zacznie stosować inny sposób opisu partycji (np. dyski
> dynamiczne Windows) te limity przestają obowiązywać.

moje uszy nie mogą ścierpieć tego słowa- dysk dynamiczny w windows XP - po
konwersji miałem z tym tylko mnóstwo problemów (a ponadto żaden ze znanych
mi programów do podziału dysku nie obsługuje tak skonwertowanego twardziela)

> Nieograniczoną na pewno nie, ale dokładnej wartości limitu
> nie znam na pamięć. Na pewno nie jest to mało :)

[nie chcę dyskutować z takim mózgiem jak Pan, jednak mam wątpliwości]
przecież można ukryć część dysków logicznych i wtedy może rzeczywiście ich
liczba nie jest ograniczona

> Jedno i drugie. NTFS też pozwala na odróżnianie wielkości
> znaków na przykład, ale Windows celowo ujednolica wielkość
> i można się odwoływać do plików niezależnie od podanej nazwy
> (choć zapamiętywana jest ona w postaci podanej przy tworzeniu
> i można potem dowolnie zmieniać wielkość znaków).

Także na partycjach FAT32 można wprowadzać w nazwach duże i małe litery -
czy tu sytuacja jest taka sama jak przy NTFS-ie