Re: Nagrywarka - głośność/cichość :)

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 12:31:08 MET

Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

> Nie bede sie odnosił do twoich wypowiedzi bo przyjmuje je jako pewnik
> i nie mam zamiaru z nimi polemizowac... :)

            :)

> Powiem tylko iz kupiłem juz tego BENQ i mysle ze bede zadowolony.

            Jesli nie kupiles wadliwego to bedziesz. To bardzo udane napedy
- to raczej ja spodziewalem sie po nim wiecej, zwlaszcza po "zmiekczeniu"
totalna krytyka nagrywarek Liteona i peanami na czesc Benqa DW1640.
Tymczasem dobrze ustawiony SOHW1633, jak juz pisalem, jest z nim
porownywalny.

> Zastanawiam sie tylko na jakich płytkach nagrywac. Nie bede ukrywał ze
> interesuja mnie raczej nosniki do 1 zł za szt.

            Zdecydowanie zly pomysl. Wszelkie ActiveJety [na czym to aktualnie
jest] Hawki, Titanium, Frogi itp. wynalazki omijaj szerokim lukiem.
Pisalem juz wczescniej ze na tanich plytkach z nosnikiem MCC3 [wysypalo je
ostatnio] Benq DW1640 nagrywa zdecydowanie gorzej niz Liteon - stopa bledow
PI/PIF po nagraniu przez Benqa jest na tych plytach ~10 razy wyzsza niz na
Liiteonie.

> Kupiłem kilka rodzajów na próbe - copyme,

            Nie wiem na czym to jest.

> titanum,

            Juz pisalem ze plusy sa na pewno na MCC3 i Benq ich wybitnie nie
lubi.

> omega

            Omijaj szerokim lukiem - zarowno podstawowe na Plasmonie jak i jescze
gorsze Omega Economy na Interaxii nagrywaja sie zle na tym napedzie, na
innych zreszta tez. Ta firma wezmie cokolwiek byle tanio, choc mam
nagranych ich ~120 plyt DVD-R ale kupionych ponad rok temu - jeszcze tych
srebrnych na Vanguardzie - wtedy byly znacznie lepsze i jak na swoja cene
OK. Teraz nie wezme tego !#!#$!#$#$ do napedu od kiedy zminili nosnik.

> i chciałbym sprawdzic które sa najlepsze.
> Jakim programem sprawdzic jakosc nagranej płyty???

            A jakie masz napedy? Jesli masz rowniez _NAGRYWARKE DVDRW_ liteona to
zdecydowanie KProbe, jesli tylko benqa DW1640 to np: Nero CDSpeed - jest
najpopularniejszy, praktycznie wszystkie skany z dzialow Benqa na
cdfreaks.com sa z niego wiec mozesz latwo porownac wyniki przy danej
predkosci.

> Na co zwrócic uwage?

            Poziom bledow PI/PIF - powinin miescic sie w graniczach odpowiednio
120/4, choc im mniej tym lepiej - zwlaszcza w przypadku PIF. No i patrz czy
krzywa szybkosci odczytu nie ma nierownosci wskazujacych ze naped ma z nia
klopoty - jesli problemy z tym ostatnim sa zaraz po nagrani te dane powinny
byc nagrane jeszcze raz na innej plycie. Tu jest jeden wyjatek - Benqi
DW1640 [oraz wczesniejsze modele] maja od firmware BS0M na ~170 MB od
pocztku plyty spadek odczytu - to narmalne i niezalezne od plytu. Co
ciekawe utrzymuje sie to do obecnego BS0B a nie bylo do czasu udanego
BS0L].
Jak zrobisz troche testow potrownaj je z tymi na cdfreaks.com z innych
DW1640, jesli chcesz moge Ci tez podeslac kilka skanow z moich plytek
popularnych na w PL [tam uzywaja w wiekszosci innych nosnikow] - nagrywam w
wiekszosci na Benqach DVD+R, DVD-R i TDK +/-. W razie czego odezwij sie
przez IM, bo po zmianach na serwerach uniwersyteckich adres email to juz
tylko pulapka na spam.

No i nie musisz nagrywac plyt by je sprawdzic - mozesz pozyczyc kilka od
znajomych jesli maja wolne i przetestowac je pod Qsuite/Qscan na poziom
Servo i Tracking Error, a do dalszych testow i zakupu wytypowac te lepsze.

> Czy wybór miedzy płytami +R i -R bedzie miał jakies znaczenie

            Benq jest z obozu plusow i zasadniczo lepiej jakosciowo nagrywa na +,
zreszta jak wiekszosc nagrywarek. Ale konkrety zaleza od jakosci danego
nosnika.

> funkcjonalne, czy tez w praktyce nie bedzie to mialo zadnego znaczenia?

            Zalezy do czego bedziesz uzywal tych plytek? Praktycznie wszystki
czytniki komputerowe od co najmniej 2 lat sa wielosystemowe, stare DVDROMy
sprzed ~4-5 lat zdarzalo sie ze czytaly tylko - albo tylko + a DVDRW wcale.
Jesli chodzi DVD stacjonarne to wiekszosc drozszego sprzetu preferuje
minusy, tenie i uniwersalne [Mant Emperor/Prionce/ Wivy itp czytaja
wszystko]. Sam na DVD stacjonarmym sprzed 3 lat odczytuje i plusy, minusy i
DVD+RW nie majac problemow [poza tym ze DVD+RW z booktype ustawionym na
DVD-ROM nie jest wcale rozpoznawany - z booktype DVD+RW czyta sie bez
problemow. Z DVD+R ktore domyslnie ustawiam na DVD-ROM nie ma takich
problemow].

PS:
Przepraszam za nico pozna odpowiedz, ale ostatnio zagladam na grupe od
przypadku do przypadku.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl