LCD 1600x1200 do domu?

Autor: Jacek Politowski <sorry_at_nie.istnieje>
Data: Sat 14 Jan 2006 - 18:46:58 MET

Od dłuższego czasu używam NEC-a FE791SB (CRT 17") i generalnie jestem
bardzo zadowolony.

Zaczyna mi jednak brakować rozdzielczości (pracuję w 1280x1024,
przydałoby się 1600x1200).

Nie uśmiecha mi się stawianie na biurku jeszcze większej bańki
(17" CRT jest wystarczajaco duże, >=19" byłoby już nie do
zaakceptowania), dlatego przy ewentualnej wymianie w grę wchodzi
jedynie LCD.

Przed monitorem spędzam sporo (lub nawet bardzo sporo ;-) czasu.

Pracuję w linuksie, wyłącznie w środowisku graficznym, ale głównie
w emulatorze terminala (128x48 znaków, okienko zajmuje prawie cały
ekran, do tego jest wielozakładkowe), czyli generalnie mam styczność z
jasnym tekstem na czarnym tle.
Do tego intensywnie korzystam z WWW oraz innych form dokumentów
elektronicznych (np. dokumentacja w PDF), gdzie z kolei przeważa
sytuacja odwrotna -- białe tło i ciemny tekst.

W tym jak na razie NEC sprawdza się świetnie. Nie męczy wzroku
(1280x1024 @ 85Hz) nawet przy długiej pracy, a i wzrok mi się od wielu
lat nie pogorszył.

Monitor zdecydowanie _nie_ jest używany do grania, natomiast bardzo
często zdarza się oglądać na nim filmy/koncerty/rajdy na DVD (jednak
panorama _nie_ jest potrzebna, a chyba nawet niezalecana).
Do tego oczywiście dochodzi reszta zajęć domowo-multimedialnych, czyli
np. przeglądanie i (podstawowa) obróbka zdjęć z aparatu cyfrowego itp.

Tu też NEC i jego tryb Super Bright staje na wysokości zadania. Obraz
jest jasny, a kolory IMHO świetne (nie żebym kalibrował... :-), w tym
doskonała czerń (której chyba najbardziej mi brakowało w widzianych
panelach LCD)

Pytanie moje jest takie. Czy jest _możliwość_ (sensowność, czyli
rachunek ekonomiczny, to inna sprawa) zakupu monitora LCD do tego typu
zastosowań, spełniającego tak postawione kryteria?

* 1600x1200
* długa praca bez męczenia oczu
* głównie dwa przeciwieństwa, czyli praca z tekstem i filmy (na
  dodatek tekst zarówno jasny na czarnym i ciemny na białym tle)
* _bez_ najtrudniejszego do pogodzenia z powyższymi elementu, czyli gier

Może jakieś przykładowe modele?

--
Jacek Politowski