Re: [rozmyslania] Wyzszosc SATA nad PATA

Autor: latet <latet_at_latet.pl>
Data: Sat 07 Jan 2006 - 22:31:53 MET

> Wg HDTach, odczyt z SAMSUNG-a SATA 250 GB
> podłaczonego poprzez zewn. kieszeń USB wygląda tak:
> Max: 17,6 MB/s
> Min: 12,0 MB/s
> Avr: 16,3 MB/s
> burst: 19,7 MB/s
> seek: 14,7 ms
> CPU: 18,8%.

W tej samej kieszeni, ale podłączenie kablem SATA:
(swoją drogą ten kabel (SATA) nie ma takich samych wtyczek
jak zwykle wtyczk i SATA (takie z "ząbkiem" na koncu),
nie wiem czy takaś inna odmiana wtyczek SATA,
czy wymysł producenta kieszeni?)

Max: 70 MB/s
Min: 26 MB/s
Avr: 58 MB/s
burst: 87 MB/s
seek: 13,6 ms
CPU: 6,7%.

Zapis obserwowany "na oko" wg wskazań TotalCommandera:
waha sie od 16 do 40 MB/s (skrajne)
przy czym przez większosc czasu waha się od 25 do 30 MB/s
Dla podłączenia USB było to, przypomnę, od 13 do 19 MB/s).

I w koncu podłączyłem "normalnie" juz do kontrolera bezp.:

Max: 70 MB/s
Min: 28 MB/s
Avr: 59 MB/s
burst: 86 MB/s
seek: 13,6 ms
CPU: 8%.
czyli zasadniczo podobnie.

Zapis - obserwowany pod Total Commanderem:
wahania od 24 do 40 MB/s.

Dla porównania ( w tym samym kompie), Barracuda7 PATA, 120 GB:
Max: 62 MB/s
Min: 20 MB/s
Avr: 45 MB/s
burst: 77 MB/s
seek: 14,8 ms
CPU: 8%.
Zapis obserwowany pod TC: wahania od 28 do 34 MB/s

Temperatura dysku SATA (Samsung 250): ~40 C
(dysk zamontowany wewnątrz, przykręcony do standardowego
metalowego rusztowania ciasno śrubami z obu stron,
w kompie brak wiatraków poza CPU i zasilaczem, wiec
przepływa powietrza słaby.).
Nie nalezy wiec do bardzo zimnych, ale jest nieco chłodniejszy
od Barracudy 80 GB, która do wczoraj była dokladnie na jego
miejscu, oscylując w okolicach 42-43 C. Z tym że ona była
nie przykręcona tak ciasno.

I z resztą ten SAMSUNG też muszę odkręcić i musi sobie luźniej
tam leżeć, bo niestety (i to mój jedyny ból po tej rozbudowie),
starsznie hałasuje (tzn. buczy, ciągłe, falujace, niskotonowe
wibracje przenoszone na obudowe - nie do zniesienia, czuję
się jakbym siedział koło wielkiego stale buczącego transformatora).
Stara Barracuda też dawała ten efekt, ale o wiele słabszy.

Szkoda że o tym parametrze dysków (wibracje) tak rzadko się mówi.

W nastepnym kroku - będę probował stawiac na nim system.
Ciekawe czy bedzie konieczne F6 :-)

latet