Re: [rozmyslania] Wyzszosc SATA nad PATA

Autor: latet <latet_at_latet.pl>
Data: Fri 06 Jan 2006 - 13:16:16 MET

> Ja widzę jeszcze jedną zaletę - podłączając dysk SATA zwalniamy całkowicie
> sloty IDE, co daje nam np. możliwość podłączenia DVD i CDRW na dwóch
> odzielnych taśmach co wg. mojego pomyślunku powinno podnieść wydajność
> kompika.

Chyba tylko w bardzo specyficznej sytuacji, jak kopiowanie w locie
z jednek płytki na drugą...
Nawet powolne urządzenie ATA podłączone na 1 taśmie z szybkim dyskiem,
nie spowalnia go ani trochę, jeśli nie pracuje tylko śpi. Zapewniam,
testowałem
to wiele razy, choć ponoć na jakichś tam starych dziwnych płytach głównych
takie zjawisko mogło mieć miejsce.

> Mam zamiar kupić dysk twardy i mam w płycie sloty SATA i sam nie wiem, nie
> mogę sobie wyrobić zdania.Czy wydajność dysku jest zauważalnie większa w
> porównaniu do PATA(pytanie do posiadaczy dysków SATA).Skłaniam się
> bardziej ku dyskowi PATA gdyż SATY nigdy nie instalowałem i boję się
> trochę problemów gdyż tego nie znam.Zaraz do głowy przychodzą mysli typu:
> a jak nie zobaczy dysku, a jak bedzie jakiś błąd, a jak nie bedzie chciało
> zrobić partycji itp, itd.Jak człowiek widział to i owo to się skrzywia ;-)

Twoje dylematy są mi bliskie.
Jednak postanowiłem się przełamać, kupiłem dysk SATA 250 GB.
Na razie podłączyłem go tylko przez zewnętrzną kieszeń USB,
ale nawet w taki spsób bez problemu mogę zakładać na nim dowolne
partycje, formatować, itd. Oczywiscie systemu tak nie postawię.
Dziś zainstaluję kontroler SATA na PCI (nie mam na płycie),
w kolejnym kroku podłączę ten dysk do gniazda SATA, ale nadal
w zewnętrzej kieszeni. Pomierzę transfery. System zaisntaluję.
A na koniec podepnę go bezpośrednio do kontrolera i porównam
prędkość.
Tak więc weekend mam zaplanowany :-)

Pozdrawaim,

latet