Re: RAID - 3 dyski (w tym 2 na raidzie a 1 solo)

Autor: Stanisław Kępiński <szydas_at_szydas.eu.org>
Data: Tue 06 Dec 2005 - 17:52:53 MET

Cezar Ponti wrote:
> Witam.
> Mam 3 dyski (takiej samej firmy)
> dwa chce polaczyc na raidzie tak zeby zwiekszyc szybkosc komputera (duze
> pliki graficzne)
> trzeci chce dac poza raidem tak zeby na nim skladowac jakies archiwum po
> pewnym czasie
> je kompletowac na dvd.
>
> i teraz pytanie:
> jak ja mam to dokladnie zrobic generalnie nie jestem jakims ostatnim laikiem
> ale z raidem nigdy nie mialem do czynienia.
> Pozdrawiam

ponieważ to grupa sprzetowa, to pewnie dostaniesz zaraz rade, zeby dwa
dyski podlaczyc do interfejsu RAID, a jeden poza nim, a potem uruchomic
jakies narzedzie...
1. z ktorego dysku chcesz bootowac system? jesli z RAIDa to po pierwsze
z CD do plyty glownej zgraj na dyskietke stery do RAIDA, bo beda
porzebne przy nstalacji systemu. jesli z pojedynczego dysku wszystko
normalnie...
2. wez instrukcje (to taka drukowana ksiazeczka dolaczona do plyty
glownej, powinna byc razem z nia w pudelku) i poszukaj rozdzialu
traktujacego o interfejsie RAId na twojej plycie, potem podazaj za
wskazowkami...:). nie wnikajac w szczegoly:
3. generalnie w BIOSie ustaw odpowiednio kolejnosc bootowania, sprawdz
czy RAID jest wlaczony.
4. przy uruchamianiu kompa na pewno przez chwile bedziesz mial tekst pt.
"RAID controller....cos tam" wraz z kombinacja klawiszy jaka trzeba
wcisnac, zeby toto skonfigurowac. wcisnij i skonfiguruj - jesli chodzi o
wydajnosc to potrzebujesz RAID 0, ew. RAID1+0. w konfiguracji wybierz
dyski, ktore chcesz wlaczyc do macierzy (dwa dla RAID0) i zainicjalizuj
macierz - jesli chodzi o parametry strippingu przyjmij domyslne.
5. po uruchomieniu systemu mozesz zainstalowac jakis soft do obslugi
macierzy z poziomu OSa, tez pewnie masz na plycie CD. w menadzerach
dyskow systemu oba dyski macierzy beda widziane jako jeden o podwojnej
pojemnosci (dla RAID 0). mozesz na niego powrzucac katalogi i pliki,
ktore potrzebuja szybkiego odczytu/zapisu, np. swap itp.
i to z grubsza tyle. sczegoly albo w instrukcji albo w google...
pozdr
szydas