Re: Maximum za minimum - wyzwanie :)

Autor: mpx <mpx_at_nospamhoga.pl>
Data: Tue 15 Nov 2005 - 20:52:14 MET

Jeżeli chcesz zmodernizować sprzęt naprawdę korzystnie, to nie możesz unikać
sytuacji w której sprzedajesz wszystko to co masz na allegro, a w zamian za
to kupujesz nowocześniejsze na allegro. Oczywistym przykładem błędu
strategicznego jest twoja chęć zatrzymania pamięci SDR. Sytuacja jest
następująca - ceny używanego SDRAM (na allegro) są zbliżone do cen używanego
DDR. Oczywistym sposobem taniej modernizacji jest sprzedanie SDR, zakup
DDR - za cenę 2 przesyłek.

To nie jest tylko wywód teoretyczny - sam zrobiłem taki manewr w zeszłym
roku: kupiłem używana płytę Asus na SDR z procesorem P4 1.5 za 280 zł + 10
przesyłka + 15 wentylator, sprzedałem płytę za 72 zł zostawiając procesor,
kupiłem 100% sprawną elektronicznie, lecz lekko uszkodzoną mechanicznie
(wyłamany zatrzask do 1 modułu DDR, uszkodzony pin złącza floppy) płytę MSI
na DDR za 60 zł. Sprzedałem SDR, kupiłem nowe DDR, lecz nienajnowszej
generacji (333MHz) za cenę niewiele większą do tej za którą sprzedałem SDR.

Przede wszystkim powinienieś zwrócić uwagę na to, że tani zakup sprzętu jest
w dużej mierze związany z tym, w jaki sposób kupujesz, a nie tylko co
kupujesz. Do dokonania korzystnego zakupu musisz często monitorować Allegro,
szukając nie tylko wśród aukcji "Kup teraz" od zawodowych handlarzy złomem,
lecz także licytacji używanego sprzętu sprzedawanego przez zwykłych ludzi.
Trzeba sprawdzać wszystkie możliwości, przeliczyć wydatki, podsumować
korzyści i wybierać najkorzystniejszą kombinację. Np. może opłaci się kupić
cały używany komputer, sprzedać z niego część podzespołów, część zostawić,
część swoich sprzedać część zostawić tak aby został 1 komplet najbardziej ci
odpowiadający? Może korzystniej jest kupować w zestawie obudowa + płyta
główna, lub płyta główna + procesor?

Jeżeli chodzi o strategię, to wydaje mi się, że dla przypadku "tani
komputer" należy potraktować komputer jako wydatek ciągły, z płatnością
mniej więcej raz na rok. Tzn. co roku pozbywamy się starych podzespołów
kiedy jeszcze mają jakąś cenę, zanim staną się złomem za parę złotych -
trzeba wyczuć ten nieszczęśliwy moment np. ciągle monitorując Allegro i
uniknąć go. Nowe podzespoły kupujemuy na zasadzie wyznaczenia sobie
parametrów, które wystarczą nam na 1 rok i spośród sprzętów, które spełniaja
lub przekraczają to wymaganie wybieramy charakteryzujący się najwyższym
stosunkiem parametry/cena.

Uwaga praktyczna: Przy zakupie drukarki należy także uwzględniać koszty
eksploatacji, a nie tylko zakupu.
Uwaga praktyczna: Nie należy kupować używanych twardych dysków i nagrywarek
DVD. Żywotność takiego sprzętu może być krótka.