Re: PII400 czy Celeron400 + pytanie o płytę główną :)

Autor: mpx <mpx_at_nospamhoga.pl>
Data: Tue 15 Nov 2005 - 01:50:35 MET

"Artur Obrzut" <artur_obrzut@wytnijpoczta.onet.pl> wrote in message
news:op.sz8tbgigo97kph@r2rek...

> Hmm... "Za wolny". A może po prostu wolny?

Za wolny. Spowalnia nowoczesne dyski, jest wąskim gardłem systemu jako
całości. A Windows jest bardzo zależne od szybkości podsystemu HDD, np. na
Duron 800 z DDR i HDD 5400 działa wolniej niż na P3 600 z SDR i HDD 7200.
Przejście z ATA33 na ATA66 to był skok jakościowy dla HDD 80 GB 7200 RPM. Co
wydawało się nieco dziwne, poprawił się bardziej nie transfer dużych plików,
lecz operacje na bardzo dużej liczbie małych plików (np. dokumentacje w
HTML, backupy) nagle zamiast "zawieszać" system zaczęły się wykonywać w
rozsądnym czasie. Może to przez nieszczęsną synchroniczną architektura ATA,
zezwalającą na wykonywanie tylko 1 operacji na raz, co zmniejsza efektywność
kanału?

Parametry dysku to w Sisoft Sandra utrzymywalny transfer ~28MB/s, dla
porównania dla nowego dysku 200GB ATA133 ~50 MB/s.

BTW. Płyta na chipsecie LX nie obsługuje PII 400, bo nie ma szyny 100MHz.

> Koputer ma służyć do oglądania filmów oraz www

Niestety nie mogę polecić nic gorszego niż P3 600E lub P3 600EB "Coppermine"
lub Duron 600. To są naprawdę procesory o klasę wyższe od PII czy Cel400,
zwłaszcza w multimediach.

P3 "coppermine" obsługuje wektorowe instrukcje SSE, działające na 8 nowych
128 bitowych rejestrach, przydatne w multimediach (sprawdź wyniki multimedia
benchmark w Sisoft Sandra!). Ma porządną pamięć cache L2 - 256KB, 8 drożną,
z szyną 256-bitową pracującą co drugi cykl zegara i o bardzo krótkim czasie
dostępu - 6 cykli. Tymczasem PII ma cache o czasie dostępu aż 24 cykle (!),
z szyną 64 bitową pracującą z 1/2 zegara, 4 drożną. Płyty do P3 - z
chipsetem i815 (unikać Via i i810).

Duron to lepszy wybór. Są do niego dostępne lepsze płyty główne (także z
tanych, używanych), m.in. z USB2.0 (bardzo ważne dla nowych pendrivow,
aparatów cyfrowych ipodów, zewnętrznych dysków twardych itp). Można
zastosować pamięć DDR, szybszą i TAŃSZĄ od SDR zgodnych z BX. W płyty można
wsadzić do 1.5GB pamięci, a nie tylko 512MB jak w i815. Płyty rozszerzalne
do Athlonów XP.

Sam Duron to architektura szybsza od P3, m.in. ma możliwość wykonywania 3
operacji arytmetycznych stałoprzecinowcych na raz - P3 tylko 2, oraz 2
operacji arytmetycznych zmiennoprzecinowych na raz - p3 tylko 1. Za to cache
jest słabszy (bo to Duron a nie Athlon). Cache 192 KB łącznie (L1 + L2
exclusive cache), z szynami 64 bitowymi pracującymi z pełnym zegarem CPU, za
to łącznie aż 20 drożny (16 drożny L2 + 2 x 2 drożny L1). Starsze wersje
(<1.4 GHz) nie mają niestety SSE.