Re: pomocy!! którą grafike wybrać

Autor: Michal Bien <mbien_at_usunto.uw.edu.pl>
Data: Wed 02 Nov 2005 - 22:15:41 MET

Jolly Roger <dsbrak@maila.w.pl> wrote:

> Ogólnie nawet GF6200 z 64-bitową szyną danych będzie minimalnie lepszy od
> R9550, co potwierdza m.in. ten test:
> http://tinyurl.com/dhfco

            A gdzie to widzisz? Bo mowisz o wynikach R9550 _z nominalnymi
zegarami_. To nie ma sensu - ta karta, jak zauwazono w samym tescie,
"jest stwiorzona do podkrecania", ktore zreszta trudno nazwac
podkrecaniem bo ustawienie zegarow R9550 z 4ns pamieciami na 325/500
lub nawet 400/500 to nie podkrecanie, a _PRZYWROCENIE_ normalnych zegarow,
ktore marketingowo zostaly zanizone by wypozycjonowac grafike na rynku w
stosunku do R9600/PRO - po prostu ATI nie mialo w tym czasie chipu do
konkurowania z GFFX5200-5500 i "na szybko" wypuscila RV350 z obnizonym
taktowaniem, na szczescie w wiekoszsci kartt nie obcinajac szyny pamieci.
            A jesli mowimy o wynikach po podkrecaniu to cytat z artykulu, do
ktorego sam sie odwolales: "Po overclockingu Radeon 9550 jest już nieco
szybszy od GeForce 6200A - zaledwie o ~10%".
W jednym GF6200 jest lepszy - to bardziej nowoczesna konstrukcja - lepszy
silnik geometryczny, wspomaganie dla HDTV itp, niestety skutecznie
zarzniete przez szyne pamieci.

> Gdybym miał brać jedną z powyższyc kart, to wziąłbym
> http://www.allegro.pl/show_item.php?item=69600447 i bym się postarał
> mocno podkręcić kartę.

            A jak z jakoscia obrazu na takim krzaku jak Palit [nie sprawdzalem
tej konkretnie karty, ale ich GFMX mialy jakosc wrecz fatalna] - jakos
bardziej ufam jakosci filtrow na wyjsiu video stosowanym przez producentow
rodzaju Gigabyte/Sapphire [solidna klasa srednia trzymajaca poziom] niz
taki Palit - tu moze byc krancowo roznie z serii kart na serie.

> Jednak chyba najlepszym rozwiązaniem jest zakup karty R9500Pro ze 128MB
> pamięci -

            Do gierem za male pieniadze - zgodna. R300 choc strasznie stary,
nadal pokazuje swoja swietna architekture. Problem jest jeden - wiekszosc
tych kart miala tylko 64 MB. Jak Ktos ma R9500PRO ze 128 MB pamieci
lokalnej to zazwyczaj dalej ja trzyma u siebie, bo nic wiecej mu nie
potrzeba.

> taka karta chyba będzie najlepszym wyborem, a bedzie w cenie
> poprzedników. Pamiętaj, że nie zawsze karta z wyższym numerkiem jest
> lepsza (vide 9550 vs 9500)

            Jest jedno ale: niestety grzeje sie strasznie. Na plytce chlodzacej
regulator napiecia mozna wrecz jajka smazyc. No i tym samym jest znacznie
bardziej wymagajaca dla zasilacza i plyty glownej [zasilanie AGP], zadajacy
pytanie pisze "ja tez w nic raczej nie gram, moe czasem sapera i jakies
wyscigi, zalezy mi raczej na jakości obrazu w filmach, wewntualnie TV-
out.." wiec mu raczej potrzebna chlodniejsza karta i najlepiej z samym
radiatorem - tu wspomniany R9550 Gigabyte sprawdza sie IMO najlepiej.

PS:
Widze z artykuly na benchmarku z uporem maniaka trzymaja sie teorii
o blokowaniu biosow i uzywaniu RivaTunera dla kart ATI z RV350. Tu pytanie:
spotkal sie ktos z R9550 ze sprzetowo [w biosie] zablokowanym zegarami? Bo
ja nie - uzywanie sterownikow Omegi, NGO itp oraz ATI Tray Tool/ATI Tool
na wszystkich kartach jakie sprawdzalem [Sapphire, Gigabyte, GeCube, HIS i
jeszcze cos] zalatwialo sprawe od reki.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl