Jaki sprzęt pod serwer?

Autor: Jacek Osiecki <joshua_at_ceti.pl>
Data: Mon 26 Sep 2005 - 13:14:14 MET DST

Witam,

Właśnie jestem w trakcie wybierania serwera, który ma zastąpić obecny
wysłużony sprzęt... Serwer obsługuje kilkanaście domen - większość to
systemy bazodanowe, niektóre mocno wymagające pod względem wydajnościowym.
Oprócz tego obsługa maili we wszystkich domenach - pewnie z 200 by się
zebrało, a jest perspektywa dalszego rozwoju...

Budżet jest ograniczony (4-5k PLN), a wymagania spore - dlatego niestety
firmowe serwery odpadają, nawet maxdata jest za drogie. Przy tej kwocie
oczywiście wszelkie zabawy dwuprocesorowe można zaliczyć do kategorii
"marzenia".

Konfiguracja, która wydała mi się dosyć sensowna:

1. Płyta główna Asus P5WD2 Premium - chyba dobrze obsługiwany pod linuxem
   chipset, 5xSATA, pewna firma
2. Procesor... no właśnie, który P-4? Jest ich takie mrowie, że ni diabła
   nie wiadomo czym w ogóle się różnią... Nie bardzo jestem tu zorientowany
   i liczę na Waszą pomoc :) Listę biorę stąd:
   http://www.apollo.pl/?menu=store&grp=17&desc=0
3. RAM: 1GB DDR-400 Kingstona z ECC - na początek wystarczy, najwyżej
   dołożymy więcej.
4. Dyski: 5 dysków SATA2 Samsung SP2004C (200GB) - w tym 4 chodzą w raid10
   robiąc za dysk 400GB, a jeden czeka jako hotspare. Dyski będą w softRAID,
   chyba że kontroler na płycie potrafi zrobić raid10 tak by widział to linux
5. Obudowa Chieftec LBX-01B-B-SL.

Pytania:

1. Płyta główna: czy to dobry wybór? Oczywiście absolutnie konieczna jest
   jak najlepsza praca pod linuxem, w szczególności obsługa kontrolera SATA.

2. procesor - jaki? Czy warto kupować pojedynczego Xeona o niższym zegarze
   zamiast analogicznego (cenowo) klasycznego P4 z HP?

3. SATA: czy kieszenie SATA są zdolne do hotswapu? Z wiadomych powodów
   (cena) nie wchodzą w rachubę kieszenie serwerowe kosztujące 400PLN za
   sztukę... Co gorsza, widzę w sklepach tylko kieszenie SATA150, kieszeni
   obsługujących SATA2 nie znalazłem...

Z góry dziękuję za rady!

Pozdrawiam,

--