Re: padniety MBR w XP, Rescue z cd nie dziala

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 11 Sep 2005 - 10:39:43 MET DST

Użytkownik "Janusz Kornaga" <kornaga@wp.pl> napisał w wiadomości
news:dg0n4u$3sn$1@atlantis.news.tpi.pl...
> <rfk@poczta.onet.pl> wrote in message

> Czuję, że będzie dyskusja :) Mam system Windows XP na partycji D
> (dysk logiczny na partycji rozszerzonej), mam też Linuksa na
> partycjach linuksowych na tym samym dysku fizycznym. Na partycji
> D jest katalog Windows, Program Files, Documents and Settings,
> czy to znaczy, że system jest zainstalowany na partycji D? Przed
> chwilą, żeby sie upewnić wykonałem z dyskietki startowej systemu
> ME fdisk /mbr. Oczywiście, zniknął dostęp do Linuksa, zaraz go
> odzyskam poprzez rescue z plyty instalacyjnej Linuksa. System XP
> [...]

W poprzednim poście popełniłem mały skrót myślowy - chodzi o sytuację,
kiedy instalator nada partycji systemowej inną literkę, niżby wynikało
to z układu partycji na dysku. Może to być spowodowane na przykład
rozpoczęciem instalacji spod innego systemu z już zdefiniowanymi
literkami, albo wcześniejszym rozpoznaniem CD-ROM-u i przydzieleniem
mu literki zanim jeszcze zostaną rozpoznane partycje. Stare DOS-owe
polecenie fdisk /mbr - w odróżnieniu do dedykowanego polecenia
fixmbr - oprócz zapisania kodu MBC niepotrzebnie usuwa z dysku także
tzw. podpis dysku (nt-signature), przez co wymusza na systemie ponowny
przydział literek do partycji na nim. Może się zdarzyć, że partycja
systemowa nie otrzyma ponownie poprzedniej literki - a wówczas user
się już nie zaloguje do systemu, bo odwołanie do pliku Userinit.exe w
rejestrze (zapisane na sztywno wraz ze ścieżką) będzie nieprawidłowe.
Zdarza się także niestety, że system całkiem wstawać przestanie.

U Ciebie taka sytuacja najwyraźniej nie wystąpiła, tzn. literka ta
została przydzielona ponownie tak jak przedtem.

Dalsze informacje:
249321 - Nie można się zalogować, jeżeli zmieniła się litera dysku
partycji rozruchowej
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;pl;249321

Q234048 - How Windows 2000 Assigns, Reserves, and Stores Drive Letters
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q234048

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/