Re: Żywotność PCta

Autor: Atlantis <marekw1986_at_NOSPAMwp.pl>
Data: Sat 27 Aug 2005 - 22:38:45 MET DST

MadMan wrote:

> Bo takie komputery są niezawodne, a skoro działają to po co zmieniać?

BTW jaka jest żywotność elektroniki, takiej jak procesorki, płyty główne czy
karty rozszerzeń? Mają jakiś czas, po którym się zużywają,m czy też
prawidłowo użytkowane, chronione przed nadmierną temperaturą, skokami
napięć, kurzem itp. mogą pracować ciągle? Bo wiadomo, że części z elementami
mechanicznymi kiedyś padną, np. HDD.

> BTW swego czasu (chyba jakieś 5 lat temu) czytałem o tym, że NASA
> skupuje stare procesory Intela - chodziło chyba o 8086. Powód -
> połowa sprzętu na tym działa...

To prawda, skupuje, ale powód jest trochę inny - promieniowanie kosmiczne. Z
tego co słyszałem, to stare procki pracują na wyższych wartościach napięć, a
więc są mniej podatne na zakłócenia indukujące się w skutek wystawienia na
działanie promieniowania kosmicznego. W nowych konstrukcjach stopniowo
obniżano to napięcie, aby zmniejszyć wydzielanie ciepła, przez co nie nadają
się one do pracy w warunkach kosmicznych. Oczywiście fakt, że są to
konstrukcje całkowicie sprawdzone pod każdym względem też ma znaczenie. ;)
Mała moc obliczeniowa to nie problem - do prostej nawigacji, korekty kursu i
komunikacji z Ziemią w zupełności wystarczy.
Słyszałem, że na Marsa w Pathfinderze poleciał stary, dobry Z80.;)

Pozdrawiam!!!

Atlantis