Wskazania stanu baterii w laptopie?

Autor: Marcin P <mar_10_at_WYTNIJ.gazeta.pl>
Data: Fri 26 Aug 2005 - 15:14:57 MET DST

Hej,

Mam od kilku tygodni nowego notebooka i wydaje mi sie ze wskazania stanu
baterii zachowuja sie od czasu do czasu dziwnie. Polega to na tym ze stan
baterii w komputerze caly czas podlaczonym do zasilacza w pewnym momencie
spada do 97% i ten zaczyna sie doladowywac. Doladowanie trwa zwykle kilka
minut. Wskazanie takie pokazuje mi zarowno soft w windowsie jak i
funkcjonalnosc ACPI pod SuSE Linuksem. Dodatkowo dioda na obudowie notebooka
wskazuje ze bateria sie tym czasie laduje. Takie sytuacje powtarzaja sie co
kilka dni. Notebook jest kupiony nowy, nieuzywany wczesniej. Czy takie
zachowanie to wynik jakichs niedokladnosc pomiarowych i normalnych wachan
pojemnosci baterii czy moze to byc jakas zapowiedz klopotow z akumulatorem?
Inna rzecza, ktora mnie zastanawia sa wskazania pojemnosci baterii odczytane
pod linuksem.
manux@nbmpalka:~> cat /proc/acpi/battery/BAT1/info
present: yes
design capacity: 4300 mAh
last full capacity: 4114 mAh
battery technology: rechargeable

Nie wiem czy mam racje ale ja z tego rozumiem, ze bateria nigdy nie
zaladowala sie do pelnej pojemnosci 3400 mAh a tylko do 3114 mAh. No i
faktycznie po zaladowaniu do pelna, czyli w momencie jak wskazniki systemowe
i odpowiednia dioda pokazuja, ze bateria jest w pelni nalaodowana, pojemnosc
wskazywana przez linuksowe ACPI wynosi 4114 mAh.
manux@nbmpalka:~> cat /proc/acpi/battery/BAT1/state
present: yes
capacity state: ok
charging state: charged
present rate: 0 mA
remaining capacity: 4114 mAh
present voltage: 16687 mV

Czy ktos z grupowych specjalistow wie czy takie zachowania to norma czy moge
spodziewac sie klopotow?

pozdrawiam
Marcin