Re: Abit bx-133 - jaki HDD ?

Autor: Szymon Wróblewski <smieciiNOSPAM_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 13 Aug 2005 - 00:33:34 MET DST

wtedy gdy "za duży" dysk ma być systemowym.
> Doczytałeś resztę?

Oczywiście.

> Pozwolę sobie zacytować *swoje* słowa ;D
> "Krótko - możesz podłączyć każdy dysk, ale w zależności od
zainstalowanych
> OSów musisz odpowiednio rozmieścić i dobrać rozmiary partycji (to w
> przypadku gdy dysk ma być systemowy, w przeciwnym wypadku nie ma to
żadnego
> znaczenia)."

        Mozna sobie do woli partycjowac i kombinowac, ale w kazdym przypadku,
żeby dysk systemowy zadziałał bios musi przejsc procedury POST. Nie na
każdej płycie da sie wymusic geometrie dysku, bo bios wie swoje -
pomimo ustawien manualnych w nowszych biosach (oczywiście tych starych
:)) dyski nadal są wykrywane i wypadku rozbiezności bios sie zawiesza.
Nie pomagaja tutaj zadne kombinacje z manualnymi ustawieniami. Takie
sytuacje zdarzaly mi sie juz nie raz, więc byłem troche zdziwiony
opiniami z "archiwum" (archiwum grup to nie panaceum na wszystkie
broblemy!!), ale zeby nie być gołosłownym wreszcie przeprowadziłem test.
Wyciągnąlem z szafy kilka płyt głównych róznych producentów i różnych
typów. Podłączałem dysk 40GB do kolejnych płyt aż znalazłem taką,
(reszty nie sprawdzałem :) że nie udało się uruchmić systemu pomimo
jednej 2 gigowej partycji - oczywiście z powyższego powodu. Dodatkowo
użyłem bootowalnego z CD linuksa zeby wykryć blokady sprzętowe, ale po kolei
        1. Plyta na chipsecie HX firmy intel - nie ma problemu dysk jest
wykrywany (nic nie trzeba ustawiać w biosie) jako 8GB, nawet czytany
jest poprawnie model dysku, wczytywany jest kod z MBR, pojawia się menu
ze Smart Boot Managera. Linuks z kernelem 2.4.20 bez problemu wykrywa
dysk jak 40GB.
        2. Druga płyta również na HX ale z obsługą MMX również poradziła sobie
tak jak wyzej
        3. Trzecia płyta oparta o chipset VX z biosem AMI z roku 1995.
Podobnie jak wyżej dysk jest wykrywany jako 8GB i da sie uruchomić kod z
MBR. Dodatkowo bez problemu można wpisać geometrie dysku tak, ze dysk
jest widziany jako 40GB. Niestety dos nie widzi partycji powyzej 1024
cylindra, linuks detektuje oczywiscie poprawnie.
        4. Epox na chipsecie MVP3 z klasycznie zepsutym biosem wywalającym sie
przy detekcji dysków >32GB to gwóźdź do trumny :)
Jedynie zworka pomaga (przy zworce <32GB linuks widzi owe 32GB),
niestety jest to ograniczenie sprzetowe i zaden system op. tego nie
ominie. Próby wymuszenia geometrii za pomocą ustawień manualnych
powodują, że bios nie przechodzi testów POST, programu z MBR nie da sie
uruchomić, a co za tym idzie systemu również.

Moje zabiegi więc dowodzą, że stwierdzenia "Dawno już minęły czasy, że
miało to znaczenie...", "musisz odpowiednio rozmieścić i dobrać.." są
tylko szczególne a nie ogólne. Nawet sens uruchomienia duzych dysków
na starych płytach (VX, HX itd.) jest znikomy bo tylko linuks bedzie
widzial całe dyski, W2K ani XP sie nie nadaje (za sła bysprzęt).

--
Pozdrawiam
Simon