Re: jakie chlodzenie na P4?

Autor: Tomek <tomway_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 08 Aug 2005 - 12:09:36 MET DST

> planuje zakup czegos wydajnego na moje p4... waham sie miedzy thermaltake
> xp-120 i tt sonic tower 4-in-1... nie moge znalezc bezposredniego
porownania
> tych dwoch radiatorow... ktory bedzie wydajniejszy zakladajac zamontowanie
> wentyla 120mm?

Zakupiłem świeżo sonic tower i mogę opisać pierwsze wrażenia.
Miałem pentagrama AlCu 80 (pasta arctic ceramique) Athlonie Mobile 2200 Mhz
(3200+) w bardzo dobrze wentylowanej miditower. Latem w czasie upałów
temperatury były w granicach od 39 do 55 stopni po godzinie pełnego
obciążenia. Niestety mój procek w okolicach 55 stopni przestaje być stabilny
i dlatego kupiłem sonica.

Montaż sonika w miditower na socet A to TRAGEDIA. Musiałem rozebrać
absolutnie całego kompa.
Radiator jest mocowany do płyty czterema śrubkami w taki sposób, że
przechodzą one przez płytę i od drugiej strony są dokręcane nakrętkami (do
których zresztą nie kluczy w komplecie). Bardzo ciężko jest je równomiernie
dokręcić nie niszcząc równocześnie procesora. Do innych gniazd (procesorów)
zapięcia wyglądają na lepsze, ale trudno to na oko ocenić. Składanie kompa
(miditower) z soniciem na płycie to robota dla zegarmistrza.
Radiator nie ma w komplecie wentylatora (i srubek do jego zamocowania !!!),
a ponieważ zaczepy uwzględniają tylko 12cm, więc dokupiłem Akasę.
Sam radiator jest ciężko zmieścić (rurki prawie dotykają kondesatorów), ale
z wentylatorem to już tragedia.
U mnie zablokował całkowicie pierwsze gniazdo RAM, a drugie nakrył (pamięci
nie da się wyjąć bez demontowania radiatora - czyli rozkładania całego kompa
!!!). Zasilacza też nie można wyjąć bez odkręcenia radiatora! Obudowę
musiałem zamykać na siłę bo całe ustrojstwo jest za wysokie o 1mm. Kanał
powietrzny oczywiście zdemontowany.
Generalnie tragedia - nie polecam kupowania tego do średnich i małych
obudów - tylko bigtower.

Aluminiowe blaszki radiora są bardzo plastyczne i można je łatwo
zmasakrować - szczególnie przykręcając blaszki mocujące wentylator.

Po dwóch godzinach męczarni odpaliłem kompa.
Akasa jest bardzo cicha nawet na maksymalnych obrotach.
Temperatury - 34-37 bez obciążenia i 40-42 stopnie po godzinie prime 95 !!!
(na dworzu upał!)
Warunki identyczne jak na pentagramie (pasta arctic ceramique) więc można
porównać.
Zimą będzie spokojnie o 5 stopni mniej i prawdopodbnie wyłączę wentylator.

Podsumowując - dziesięć razy trzeba się zastanowić czy sonik wejdzie na daną
płytę. Prawdopobnie na wielu nie da się zamontować wentylatora bo będzie
haczył o RAM. Mogą też przeszkadzać wysokie kondensatory po prawej i lewej
stronie gniazda. Obudowa tylko bigtower. I koniecznie trzeba sprawdzić
zapinkę do gniazda procesora. Na socet A tego radiatora nie polecam -
rozkręcanie całego kompa dla każdej głupoty jest słabe.

No, ale temperatury mówią same za siebie - czegoś takiego wcześnie nie
widziałem.
TM