Re: Pentium 4 - blokada termiczna

Autor: Jolly Roger <dsbrak_at_maila.w.pl>
Data: Tue 12 Jul 2005 - 00:29:17 MET DST

Dnia Mon, 11 Jul 2005 20:17:52 +0200, Bylski napisał(a):

> max.
> heat
>
> Wiem z doświadczenia i nie jest tak źle, jak przypuszczasz. Daje radę.
Ledwo, ledwo. Do P4 nie powinno się stosować czegoś takiego.

> Być może dzieje się tak, że wiatrak zasysa powietrze z zewnątrz obudowy...
> Ale ogólnie mówiąc - jak się człowiek postara, to za 30zl i z aluminium
> ciszę i spokój też może mieć.

Z tym coolerem nie będzie ciszy, bo aby odprowadzić dużą ilość ciepła z
procesora wiatrak przy tym mizernym radiatorze musi chodzić na max.
obrotów. Przy 2600 RPM nie będzie ciszy, no chyba że coś ten wiatrak
zagłuszy.

> Oczywiście nie twierdzę, że miedź nie jest
> lepsza - żeby nie było nieporozumień.

Oczywiście :)

> A to mnie zdziwiło... Nie mam zadnych doświadczeń z tymi wiatrakami...
> Sprawdziłeś to gdzieś czy tak przypuszczasz ?

Sprawdziłem

> Byłem pewien, że 12 będzie
> bardziej cicha, wydajność raczej stawiałem na 2 miejscu zawsze (byleby się
> nie wieszało i nie paliło).

Wydajność: na A64 1.8@2.5GHz 1.4@1.6V QVC100Cu był lepszy od miedzianej 120
o 1-2 stopnie. Jeżeli chodzi o ciszę, to różnic nie stwierdziłem. 120
chodziła przy 1200 RPM, a 100 przy 1600 RPM.

Trzeba pamiętać, że wiatrak o większej średnicy wytwarza hałas większy niż
wiatrak o mniejszej średnicy chodzący z taką samą liczbą obrotów. Jeżeli
weźmiemy dwa wiatraki 80x80 i 120x120 i oba puścimy ma 1600 RPM, to 80x80
będzie względnie cichy, zaś 120x120 sporo głośniejszy. Oczywiście tak to
wygląda teoretycznie, bo w praktyce dochodzi jeszcze np. terkotanie łożysk,
więc na pewno z dwóch wiatraków 120x120 marki sunon i papst cichszy będzie
ten drugi. Przy 2000 RPM oba będą głośne i nic tu nie pomoże nawet magiczna
marka papst. Małe pierdziawki 40x40 będą przy 2000 wręcz niesłyszalne.

> Pozdrawiam
>
> Bylski

pozdr.

GG: 9542153 mail:nospam_mach82_xl@wp.pl_nospam