Re: Epox 8RDA3+ Pro - czy warto?

Autor: Adam M. <co.sie.gapisz_at_w.moj.adres>
Data: Thu 30 Jun 2005 - 20:16:37 MET DST

W artykule news:663a.00001054.42c3a8c1@newsgate.onet.pl,
niejaki(a): dcart z adresu <dcartWYTNIJTO@wp.pl> napisał(a):

> Witam,
>
> mam pytanie do Was. O plycie i jej specyfikacji juz sie naczytalem sporo.
> Chce ja kupic wiec chcialbym poznac opinie ludzi ktorzy ja uzytkuja. Jej
> wady, jej zalety. Wiem ze jest niezla do O/C (lecz ja akurat nie bede sie
> tym zajmowal), podobno kodec Realteca 850 juz daje lepszy
> dzwiek...Ogolnie czy warto?

Zalety:
- *stabilna*
-duże możliwości OC - ale jedyne co podkręcałem to CL pamięciom (PC3200
400MHz puszczone synchronicznie z prockiem na 133MHz na 2-2-2-4)
-OC z poziomu Windows za pomocą softu np. 8RDAVCORE (ciekawstka: mojemu
prockowi jedynie za pomocą tego programu mogłem podnieść FSB, bo po
podkręceniu w biosie komp. restartował się i wracał do poprzednich
ustawień - włączało się odpowiednie zabezpieczenie)
-wyświetlacz na płycie sygnalizujący kody błedów (a pod windows przy
odpowiednim sofcie pokazuje temp. procka)
-dwa kontrolery IDE + SATA
-gigabitowa karta sieciowa
-cyfrowe wyjścia dźwięku
-multum dodatków do płyty (w zestawie PowerPack): okrągłe kable IDE (2szt),
kabel FDD (płaski), kable zasilające dyski SATA (2szt), dodatkowe śledzie z
portami USB i FireWire, Game i COM, extra śrubokręt, mini radiatorki na
mosfety (8szt), naklejki
-trochę oprogramowania np. do automatycznego szukania / wgrywania biosu, do
wstawiania logo przy odpalaniu kompa itp.
-niska cena jak za taki wypas

Zauważone wady:
-prockowi Athlon Throughbred B 2400+ musiałem ustawiać w biosie mnożnik i
FSB ręcznie, bo go na Auto płyta z uporem źle ustawiała
-pamięci na dzień dobry sypały błędami po wstawieniu do slotu DIMM1 -
ruszyły stabilnie dopiero po włożeniu do DIMM2 (ciężko było to wyłapać - Win
się sypał w dziwnych momentach, więc odpaliłem Memtesta, który wykazał
błedy, ale ta sama pamięć wsadzona u kumpla do 8RDA+ chodziła OK, więc
dopiero wtedy uzyskałem pewność, że nie jest walnięta)
-stary HDD Fuji 8GB nie rozpoznawany (bios go wogóle nie widzi i komp nie
chce się zbootować, gdy ten dysk jest podłączony - wyświetla się jedynie na
płycie błąd kontrolera IDE)
-stary czytnik DVD Toshiby musiał pójść na Secondary Master, ponieważ jako
Slave nie był widziany (czasem w biosie go było widać, ale po wyjściu z
niego juz nie)
-straaaaasznie hałaśliwy wentyl na chipsecie (pierwszą rzeczą jaką zrobiłem
to wyłączyłem go - radiator jest dość duży i bez ostrego kręcenia daje sam
radę bez problemu)
-IRDA podłączana bezpośrednio do płyty nie chciała chodzić prawidłowo,
trzeba było kombinować, poza tym nie ma do niej pewnych zaawansowanych
ustawień w biosie (a są na fotkach w instrukcji)
-porąbane przez Epoxa cuda w biosach - np. z IRDA j.w. ; po wgraniu nowego
biosu komp przestawił sobie datę i godzinę na aktualną z updatowanym biosem,
który zresztą przedstawia się jako wersja z 1905r (widać w Epoxie problem
roku 2000 nadal istnieje :-)) )
-większość programów pokazuje błednie temperatury i zwłaszcza napięcia na
tej płycie - trzeba używać softu USDM Epoxa
-AGP zamiast PCI-E, ale jak wiemy wszystkie na nForce 2 tak mają :-)) więc
nie ma się co czepiać :-))

inne:
-procka nie próbowałem kręcić mnożnikiem, bo ma blokadę
-dźwięku wbudowanego nie testowałem, bo mam Audigy

Podsumowanie:
Jeśli zależy ci na taniej, stabilnej płycie (na Socket A) z dużymi
możliwościami, to bierz.
Pamiętaj jednak, że na początku zanim wszystko poustawiasz, skonfigurujesz
itp. możesz się trochę namęczyć :-(
Proponuję również wgrać zmodyfikowane drivery do nForce2, obniżające temp
procka w idle.

P.S. Polecam też poczytać ten topic:
http://forum.tweak.pl/index.php?showtopic=84132&st=840

--