Re: DVD-RAM i Fat32

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 20 Jun 2005 - 19:39:46 MET DST

Użytkownik "zuko / Shark von Cygnus" <sharkMAUPApost.pl> napisał w
wiadomości news:h88db1h4nktllh815h56am44n8rld4bc69@4ax.com...

> Hmm... kojarzysz gdzie to jest? O ile pamiętam, to nie widziałem
> nigdzie w InCD takiej opcji, ukrywania FAT32...

Włącz "Zaawansowane opcje formatowania".

> Powiedz mi, czy dobrze sobie kumam:
> Jeśli sformatuję płytkę w FAT32, to na innych komputerach nie będę
> musiał instalować dodatkowych sterowników w stylu InCD do odczytu
> takiej płytki?

Więc tak, wykonałem kilka testów i wnioski są następujące:

Windows XP (bez żadnego SP) i bez żadnych sterowników pozasystemowych:
- czyta, zapisuje, formatuje (z wiersza poleceń) płytki DVD-RAM
sformatowane w FAT32,
- czyta systemy plików UDF od 1.02 do 2.01.

Windows 2000:
- nie czyta ani nie zapisuje płytek DVD-RAM sformatowanych w FAT32,
- czyta systemy plików UDF od 1.02 do 1.50.

Windows 98:
- nie czyta ani nie zapisuje płytek DVD-RAM sformatowanych w FAT32,
- czyta system plików UDF 1.02.

Ten test z FAT32 pod W2k oraz Win98 warto byłoby powtórzyć, bo miałem
dostęp tylko do systemów uruchomionych spod VMWare.

Oczywiście w każdym z systemów musi być podłączony odpowiedni czytnik,
który zaakceptuje płytki DVD-RAM. Inaczej z odczytu nici.

> Zresztą format UDF 2.50 wprost o tym mówi. Tak więc, jeśli
> potrzebujesz zrzucać jakieś ważne pliki - których nie możesz
> utracić z byle powodu - na zapisywalne DVD, to rób to tylko i
> wyłącznie na płytki DVD-RAM.
>
> Czy te wypaśne właściwości płytka DVD-RAM zachowuje tylko przy UDF
> 2.50, czy przy FAT32 też to wszystko będzie?

Będzie, bo to wynika z zasad zapisu danych na płytce DVD-RAM. Np. nie
ma TOC, który jest głównym źródłem problemów. Jeśli chodzi o UDF 2.50,
to czytałem, że ten format pozwala nawet na zrekonstruowanie struktury
systemu plików (katalogi, nazwy plików itd.).

> A swoją drogą... pisałeś, że można z tej płytki jednocześnie
> czytać i zapisywać. To jak to jest zrobione? Dwa lasery? Dwie
> głowice? No bo co, jeśli jedne dane są w środku płytki, drugie na
> zewnątrz? Jak to działa, wiesz może? Ciekawe to jest...

Hmm... nie wiem dokładnie. Na pewno laser jest jeden ;-).

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/