Re: Szkodliwosc ekranu?

Autor: Flo <florian6_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Sun 19 Jun 2005 - 14:05:35 MET DST

Pamiętnego dnia Sun, 19 Jun 2005 13:56:52 +0200
Michał B. (BajT) spłodził(a) co następuje:

> Moze moje pytanie jest dla Was banalne, ale w koncu nie wiem, czy ekrany
> laptopow sa calkowicie bezpieczne dla wzroku?
> Chodzi mi przede wszystkim o to, czy nie wysylaja zadnego promieniowania?
>
> A jak wyglada sprawa ze zmeczeniem wzroku?
> Obecnie pracuje na zwyklym monitorze odswiezanym 90Hz - a w ekranach
> laptopow czestotliwosc jest pewnie mniejsza? (75Hz?)
> Chyba, ze nie da sie tego tak bezposrednio porownac z uwagi na odmiennosc
> technologii wykonania?

Nie da się.
W LCD jest to parametr związany z szybkością zapalania/gaszenia pikseli,
natomiast w CRT jest działko elektronowe z którego elektrony są
wystrzeliwane na pokrytą luminoforem (jeśli się nie mylę) wewnetrzną część
monitora. Problem polega na tym, że w CRT część elektronów "przelatuje" na
drugą stronę prosto w nas i do tego inaczej wygląda "pokrywanie" powierzchni
kineskopu. Działko pokrywa powierzchnię w kształcie litery "Z", natomiast w
LCD zapalają się lub gasną poszczególne piksele. Jeśli będziesz miał na
monitorze stałe punkty wyświetlane jako np czarne to będą się one palić na
stałe, a zmieniać się będą pozostałe kolory.

W ogólnym skrócie i chyba nie zakręciłem za bardzo wypowiedzi :)

--
I wszystko jasne :)
Kontakt:                              http://wap.wapgate.pl/florian6