Re: Trwalosc kart pamieci typu Compact Flash/SD

Autor: Maciej W. Rozycki <macro_at_linux-mips.org>
Data: Wed 01 Jun 2005 - 15:47:10 MET DST

On Sat, 28 May 2005, Michal Kawecki wrote:

> Mógłbyś to rozwinąć?

 Lepsze urzadzenia posiadaja fizycznie wiecej pamieci flash niz jest
logicznie prezentowane przez kontroler. Dla kazdego logicznego bloku
pamieci pamietane jest mapowanie na blok fizyczny. Przy zapisie bloku
kontroler przydziela nowe mapowanie dla danego bloku z dostepnej puli
wolnych blokow wedlug zaimplementowanego algorytmu. Blok fizyczny
odpowiadajacy uprzednio zapisywanemu blokowi logicznego jest zwracany do
puli. Kontroler moze tez samoistnie przenosic dane z rzadko zapisywanych
blokow logicznych do bardziej zuzytych blokow fizycznych.

 W ten sposob unika sie, a przynajmniej minimalizuje asymetrie zuzycia
komorek pamieci. Technika zwana jest w jez. angielskim "wear levelling"
(choc oczywiscie niektorzy producenci ten termin naciagaja i uzywaja go w
odniesieniu do urzadzen, ktore potrafia raptem przemapowac kompletnie
zuzyte bloki -- na zasadzie stosowanej przez kontrolery twardych dyskow).

  Maciej