Re: rzutnik zamiast LCD?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Wed 01 Jun 2005 - 12:23:23 MET DST

"lukasz sczygiel" d7ip31$615$1@news.onet.pl

> Istotny jest o tyle ze przepustowsc pamieci graficznej potrzebna na
> generacje obrazu jest mniejsza. Innymi slowy moze byc wiecej fps w
> gierkach jesli ustawimy 60Hz.
> Tyle ze czas reakcji LCD nam ten zysk "zje".

Pisałem, że:

"Eneuel Leszek Ciszewski" d7dmnn$c4k$1@flis.man.torun.pl

> Czasy, gdy monitory LCD ,,świeciły" światłem odbitym, mamy za sobą,
> monitory CRT muszą teraz spełniać ostre normy/kryteria,
> więc niekoniecznie LCD są zdrowsze od CRT. :)

I ostrzymałem odpowidź:

"Neas" 1403870.GxKqO9iLZU@latitude

> Koniecznie, wynika to z samej zasady działania.

Więc poprosiłem:

"Eneuel Leszek Ciszewski" d7g26e$qpp$1@flis.man.torun.pl

> A możesz napisać więcej słów?

I mogę otrzymać te słowa, mówiące o tym, że LCD jest zdrowszy od CRT?

Moje stanowisko jest takie:
 -- Metoda emitowania światła jest w obu przypadkach podobna:
    Na jakiś luminofor pada energetyczna ;) wiązka cząstek
 i pod wpływem tego bombardowania luminofor emituje światło
 widzialne. W CRT od razu jest to światło kolorowe (czyli
 poselekcjonowane) w LCD mamy podświetloną białym (; kolorem ;)
 matrycę, która pracuje jako kolorowy filtr. I w jednym,
 i w drugim przypadku jest to tego samego rodzaju światło.

Kiedyś LCD ,,świeciły" światłem odbitym (podobnie jak
,,wyświetlacze" LCD w zegarkach elektronicznych) czyli
były zdrowsze od CRT, ale teraz i w LCD, i w CRT mamy
do czynienia ze świeceniem własnym światłem.

Wiem, że obok jarzeniowego oświetlenia (podświetlenia) matrycy
LCD istnieje podświetlenie diodowe (LED) ale nie wiem, na ile
jest ono rozpowszechnione i na ile jest zdrowsze od jarzeniowego
oraz na ile to jarzeniowe jest szkodliwe.

Może więc kilka słów na temat tego podświetlenia, zamiast
o zysku hercowym i grach? Ktoś, kto kupuje komputer do tego,
aby grać, nie myśli o zdrowiu, bo granie jest szkodliwe samo
w sobie -- szkodzi psychice. (gra nieszkodliwa -- to na przykład
gra na fortepianie) :)

Niekwestionowanym atutem monitorów LCD jest ich wielkość.
(czy raczej małość)

BTW -- Aktualnie monochromatyczne wyświetlacze LCD (,,świecące"
światłem odbitym) są już tak cienkie jak kartka papieru i tak
kontrastowe jak typowy druk. Ciekawe, co stanie się z olbrzymimi
budowlami, zwanymi bibliotekami, gdy zabraknie chętnych do
czytania papierowych książek. :) Czy pozostaną w nich same
starodruki, czy w ogóle nic? :)

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@ascii.art.pl     '.O_'