Re: rzutnik zamiast LCD?

Autor: lukasz sczygiel <adres_at_email.cx>
Data: Tue 31 May 2005 - 00:55:52 MET DST

Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> Napisałem, że wyładowcze mogą mieć kilkadziesiąt razy
> dłuższą żywotność od żarowych; nawet do 50 tysięcy godzin.
> I mam te dane z katalogów producentów właśnie.

Moja intencja nie bylo czepianie sie:) tylko zwrocenie uwagi ze roznie
to moze byc z halogenami.
Ta moja nieszczesna zarowka ma 250W/24V i ma dawac 9k lumenow. A
rozmiarami jest podobna do zaroweczki 4,5V.

> Ale nie wiem, jakie są stosowane w rzutnikach -- zapewne różne.
> I na pewno nie żywotność jest tam najważniejsza, ale oddawanie kolorów.
> Być może te najlepsze pod względem oddawania kolorów mają tylko kilka
> tysięcy, choć wątpię, aby tylko kilka tysięcy. Jeśli masz te dane
> z katalogów -- to nie będę ich kwestionował, jeśli nie -- to może
> warto rzucić okiem do katalogów. (ja pod ręka nie mam)

Dane z katalogu...
Ale jak dla mnie to raczej lepsza jest zywotnosci i "chlodnosc
termiczna" zrodla swiatla bo slepia mam niewymagajace a lubie jak cos
dziala i nie trzeba przy tym krecic. Ale krecic swoja droga lubie.

> Ja mam żarówki halogenowe świecące już znacznie dłużej niż 2000 godzin,
> co zawdzięczam bardzo dobrej stabilizacji napięcia, a właśnie napięcie
> jest bardzo istotne w halogenowych lampach żarowych, bo zarówno zbyt
> wysokie (co jest oczywiste) jak i zbyt niskie (co nie bywa oczywiste)
> przyspiesza zużycie tych lamp.

No i nalezy pamietac ze kazda zarowka jest jakos projektowana. Jedne sa
optymalizowane pod katem jasnosci, wtedy zywotnosc spada, a inne pod
katem jakosci swiatla badz rozmiaru.
> I jeśli chcesz przedłużyć żywotność swojej żarówki -- zainteresuj się
> stabilizacją napięcia. Jeśli masz katalogowe dane, miernik i potrafisz
> doprowadzić napięcie zasilające żarówkę halogenową do nominalnego -- jej
> żywotność może stać się wielokrotnie dłuższa od deklarowanej przez producenta.
> Dzieje się tak dlatego, że przy określonej temperaturze (uzyskanej w ostateczności
> dzięki odpowiedniemu napięciu zasilania) dochodzi do odzysku parującego wolframu.

Czytalem pare watkow na grupie *.elektronika o tym ale docelowo wywale z
mojego rzutnika ten halogen i wsadze metalohalogen. Teraz mam 250W i 9
lumenow a 150W metalohalogen ma okolo 11k lumenow. Tyle ze narazie nie
mam pieniedzy wiec sprawa czeka.

Dzieki za rady.

> --
minus minus spacja