Re: rzutnik zamiast LCD?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue 31 May 2005 - 00:14:03 MET DST

"lukasz sczygiel" d7fu2n$pel$1@news.onet.pl

> Moja zarowa osram 250W (nie pamietam oznaczenia),24V , halogenowa ma
> katalogowa zywotnosc 300h. Zywotnosc jest zdefiniowana jako spadek
> jasnosci do 50% tej jaka byla na poczatku.
> A co do wyladowczych sie zgodze ze zywotnosc maja na poziomie kilku
> tysiecy godzin.

Napisałem, że wyładowcze mogą mieć kilkadziesiąt razy
dłuższą żywotność od żarowych; nawet do 50 tysięcy godzin.
I mam te dane z katalogów producentów właśnie.

Ale nie wiem, jakie są stosowane w rzutnikach -- zapewne różne.
I na pewno nie żywotność jest tam najważniejsza, ale oddawanie kolorów.
Być może te najlepsze pod względem oddawania kolorów mają tylko kilka
tysięcy, choć wątpię, aby tylko kilka tysięcy. Jeśli masz te dane
z katalogów -- to nie będę ich kwestionował, jeśli nie -- to może
warto rzucić okiem do katalogów. (ja pod ręka nie mam)

Zazwyczaj żywotność lamp żarowych to 1000 godzin.

Na ile jest przewidziana Twoja -- nie wiem.

Ja mam żarówki halogenowe świecące już znacznie dłużej niż 2000 godzin,
co zawdzięczam bardzo dobrej stabilizacji napięcia, a właśnie napięcie
jest bardzo istotne w halogenowych lampach żarowych, bo zarówno zbyt
wysokie (co jest oczywiste) jak i zbyt niskie (co nie bywa oczywiste)
przyspiesza zużycie tych lamp.

I jeśli chcesz przedłużyć żywotność swojej żarówki -- zainteresuj się
stabilizacją napięcia. Jeśli masz katalogowe dane, miernik i potrafisz
doprowadzić napięcie zasilające żarówkę halogenową do nominalnego -- jej
żywotność może stać się wielokrotnie dłuższa od deklarowanej przez producenta.
Dzieje się tak dlatego, że przy określonej temperaturze (uzyskanej w ostateczności
dzięki odpowiedniemu napięciu zasilania) dochodzi do odzysku parującego wolframu.

Jeśli żarówka halogenowa świeci coraz ciemniej i na bańce zbiera się widoczny
metaliczny wolfram (szare ,,półlusterko") to wynik zbyt niskiej temperatury
i raczej ma to związek ze zbyt niskim napięciem zasilania takiej żarówki,
a nie nadmiernym jej chłodzeniem. Może warto (jeśli zbyt często zmieniasz
te żarówki) zainteresować się tym napięciem.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@ascii.art.pl     '.O_'