"Niekontaktujące(się)" napędy na adapterze IDE 2 USB

Autor: <lev_at_k>
Data: Thu 19 May 2005 - 14:04:29 MET DST

Witam

Ostatnio wpadł mi w ręce adapter umozliwiajacy podłączanie napędów PATA
(2.5" HDD 44pin, 3.5" HDD 40 pin + oczywiście wszelkiej maści napędy
optyczne ATAPI/ATA 40-pin) pod USB 2.0 - niezbyt renomowanej firmy "noname".
Niestety mimo wysiłków nie udało mi się go uruchomić - sprzęt podłaczony
na nim jest /poprawnie/ wykrywany (np. USB CDROM, model napędu itp.,
sprawdzane na kilku napędach) i.. na tym koniec. Tzn. nie ma mozliwości
jakiegokolwiek odczytu/zapisu itp. nosnika znajdujacego sie w napędzie.
Sprawdzane wstępnie na Win 2k pro SP3, Mandriva2005/Mandrake, Knoppix
3.8.1 .
Objawy zawsze zblizone - wykrywa poprawnie również pod Linuxem jako np.
dev/sr0 (pod Mandrivą można wręcz odczytać dokładne parametry samego
adaptera, obsługiwane protokoły, producenta chipu itp.),
autoconfigurator USB w MAndrivie wręcz sam go podmontowuje i.. "block
device error". Pod Win inicjacja tego adaptera/urządzenia wręcz
zawiesza/zamraża cały system (wygląda na to że system "nie może się
pogodzić" z faktem braku dostępu do nośnika po uprzednim poprawnym
wykryciu i ciągle ponawia żądanie dostępu co go "zapycha").

Teoretycznie problem może być software'owy - niestety podczas próby
zbootowania płyty z napędu podłaczonego do adaptera jest.. praktycznie
to samo tzn. wykrywa poprawnie model napędu w BIOS (z dopiskiem "usb
connected" oczywiscie), "wywala" na ekranie napis "booting CD:" i..
cisza, po prostu nie może odczytać zawartości płyty. Po tym wnioskuję że
jest to zagadnienie typowo sprzętowe - w trakcie bootowania trudno
podejrzewać winę systemu.. Dodam tez że pozatym nie ma problemów z
urządzeniami USB na tej płycie - no może poza (sporadycznie) "usb
motorola modem" czyli kabelkiem do komunikacji z telefonem, ale "dziwne
zachowania" w sterownikach fonów Motoroli to raczej norma więc nie
traktuję tego jako wyznacznika. Z drugiej strony nie wykorzytywałem na
tym sprzęcie wczesniej żadnych urządzeń USB typu "mass storage device",
card-reader'ów itp.
Oczywiście nie używałem też do testów żadnych przedłużaczy/zewnętrznych
hubów USB itp. - wszystko wpięte beposrednio w płytę na oryginalnym
okablowaniu.

BTW - sam konfig to:
XP2200+@2400+
EPOX 8RDAE na NForce 2 400 non-Ultra
512MB PC3200 Twinmos 2.5CL
Leadtek A6200TD@A6600TD
Bararcuda 7200.7 PATA 120GB
SB Live!
3Com 3C905B-TX
i parę urządzonek USB typu mysz/mikrofon/drukarka/joystick itp.

Testowane napędy to cdrom CTX CD-52S i palarka NEC ND-3500AG (sa one
oczywiście sprawne/działaja poprawnie na IDE - testowałem tez rózne
ustawienia zworek Master/CS ptzy podłączeniu przez adapter, o ile to ma
jakiekolwiek znaczenie).

Jesli ktoś juz miał okazję spotkac się z podobnym problemem będę
wdzieczny za wszystkie spostrzezenia - osobiście podejrzewam że sprzęt
jest po prostu "zwalony" (szczególnie że to taki "renomowany" producent
"incognito", nawet nazwy nie ma na sprzęcie), ale może po prostu coś
przeoczyłem, źle skonfigurowałem itp.?

Pozdrawiam wszystkich grupowiczów