Re: BootIt popsul partycje?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 18 May 2005 - 11:09:24 MET DST

Użytkownik "McMac" <mcmac@pSlPuAsMnet.pl> napisał w wiadomości
news:4288f44d.8849394@news.gazeta.pl...
> [...]
> popsułem sobie sam poprzez nieumiejętne użycie programu, ale nie
> mam pojęcia jak to teraz naprawić. Sytuacja wygląda tak, że mam
> starą płytę gł. bez obsługi dyżych dysków oraz dysk 160GB. Jest on
> podzielony na 4 partycje. Podział był trochę bez sensu, gdyż
> miałem niepotrzebnie wielką partycję główną (system), a za mały
> pierwszy logiczny (dane). Postanowiłem więc zmniejszyć partycję
> podstawową, a powiększyć rozszerzoną, a na niej pierwszy dysk
> logiczny. Na początek zmniejszyłem partycję (0). Poszło ok.
> Następnie przesunąłem partycję (1). Trwało to całą dobę, ale

Dobę? ;-).
Sprawdź to narzędzie:
http://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=097 .

> zakończyło się powodzeniem. Po tej operacji system nie wstał - co
> więcej partycja (0) jest kompletnie uszkodzona. Moja hipoteza jest
> taka, że zapis na obszarze powyżej iluś_tam_GB "wszedł" na partycję
> (0) i zniszczył jej strukturę (założyłem, że skoro BootIt widzi
> wszystkie partycje, to może omija ograniczenie biosu w dostępie do
> dużych dysków).

Niestety nie :-(. BootIt opiera się na funkcjach BIOS-u.
Podejrzewam niestety, że pierwsza partycja została nadpisana...

[...]
> Mam co prawda zapisany obraz tej partycji, ale sprzed
> zmniejszania. A z kolei wybranie opcji resize skutkuje: Check for
> errors -> file system corrupt or not formatted -> nic nie mozna
> zrobic.
[...]
> Sprawdzanie dysków logicznych wypada ok.
>
> Nie bardzo wiem, co teraz mogę zrobić. Pierwsze co przychodzi mi
> do głowy, to z powrotem przesunąć partycję (1) w górę, a
> następnie powiększyć (0) i odtworzyć ją z obrazu. Tylko że:
> a) nie wiem o ile przeunąć. Obraz "ma rozmiar" 24262. Kazałem
> zmniejszyć do 15000 MB, co dało w rezultacie partycję 15994. Czy
> wystarczy że przesunę (1) o 24262-15999=8268 ?

Nic już nie przesuwaj, bo znowu będą kłopoty. Dopóki nie zrobisz
upgrade BIOS-u, korzystaj z programów działających spod Windows (mając
oczywiście włączoną obsługę 48-bit lba), np. z Paragon Partition
Manager.

> b) jak powiększyć (0), skoro BootIt mówi "file system corrupt or
> not formatted"?

Po prostu ją usuń.

Ja bym spróbował innej sztuczki: skombinuj inny dysk, odtwórz na nim
partycję z tego obrazu, zmniejsz ją do pożądanych rozmiarów i potem
albo przekopiuj ją po prostu z dysku na dysk, albo zrób to tworząc
nowy obraz.

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając zmień px na pl/