GeForce 6600 i magiczna temp. 61 stopni.

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 13 May 2005 - 10:39:51 MET DST

Witajcie!

Parę dni temu stałem się posiadaczem karty GeForce 6600 Gigabyte
GV-N66128DP ze 128MB na AGP (Turbo Force Edition). Dokładnie
chodzi o ten model:
z drobną poprawką, bo karta ma domyślne taktowanie 400 dla GPU i
500 dla RAM (a nie 300/500 jak na Komputroniku).

Z ciekawości rozpocząłem testowanie karty w 3DMarku 2003. Na
domyślnym taktowaniu udało mi się osiągnąć ok. 5100 pkt (na AGP
x4). Idąc za radami znalezionymi na tym forum odblokowałem czujnik
temp. i zacząłem zabawę w podkręcanie. W trakcie testów
monitorowałem stan pracy karty (taktowanie i temp.) programem
RivaTuner.

Po podkręceniu GPU powyżej wartości nominalnej, czyli np. 450 (lub
nawet 410) i rozpocząciu testu wszystko działa trochę szybciej, po
czym w trakcie drugiego testu (gdy żołnierze jadą windą do góry)
następuje zamrożenie obrazu na kilkanaście sekund. Po tym czasie
wszystko wraca do normy, z tą różnicą że obraz pojawia się już w
późniejszej scenerii (tak jakby benchmark cały czas działał, tylko
obraz wisiał). Po kilkudziesięciu sekundach znowu jest zwis i tak
kilka razy w trakcie trwania benchmarku. Wynik końcowy spada
drastycznie do ok. 2000 pkt. To samo dzieje się w grach (ale tylko
po podkręceniu GPU). Jeśli kręcę RAM (a GPU bez zmian) nic się nie
dzieje i widzać lekki wzrost wydajności - przy 400/700 osiągnąłem
ok. 5700 pkt.

W czym problem? Z analiz wykresu RivaTunera wynika, że efekt
zamrożenia następuje w chwili osiągnięcia przez kartę magicznej
temp. 61 stopni. W tym czasie karta zmniejsza taktowanie GPU do
400 MHz i wstrzymuje wyświetlanie obrazu aż do schłodzenia karty
do ok. 55 stopni. Potem przez chwilę pracuje z tą prędkością i
znowu podnosi taktowanie do ustawionej przeze mnie wartości, czyli
np. 450 MHz. I tak do chwili gdy karta znowu rozgrzeje się do 61
stopni... i kółeczko się zamyka. Dodam, że ustawiam wszystko na
sztywno, nie korzystam z automatu (zresztą na automacie jest to
samo) do podkręcania. Identyczny efekt na oryginalnym sterowniku
dołączonym do karty, najnowszych ForceWare-ach ze strony NVidia
oraz Xtreme G 76.45a proponowanym na waszej grupie. Nawet gdy
zablokowałem ponownie czujnik temp. karta również się zacina.

Może znacie rozwiązanie problemu? Z góry dziękuję za pomoc.

Na koniec mój konfig:
Athlon 1800+ (taktowany domyślnie: 1533 MHz)
MSI KT3 Ultra ARU (AGP x4)
1 GB RAM (2x 512 Kingston)
Chieftec 420W
Napędy: Seagate 200, WD 160, Maxtor 80, Seagate 80, DVD-RW NEC,
CD-RW LiteON
Chłodzenie obudowy: 4xZalman 9 cm, 2xArctic 8 cm

--
     \^^^^/             Pozdrawiam, Sniper              \^^^^/
    ((.)(.))      Po przeczytaniu spal ten list!        (@  @)