Re: Dobra karta dzw?

Autor: Neas <neas_at_neas.invalid>
Data: Thu 12 May 2005 - 22:22:56 MET DST

Czajson pisze:

> A o którym Live piszesz?

O każdym.

> Teamt gier proponuję Ci na przyszłość pozostawić w spokoju z racji tego,
> że nie masz z nimi do czynienia.

Ale kiedyś miałem. Z resztą chyba nie zrozumiałeś. Chodzi o to, że
wspomniane przeze mnie karty nie są zbyt popularne czy uznawane za dobre,
bo mało kogo tak naprawdę obchodzi brzmienie, bardziej liczą się efekty czy
przydatność w grach.

> I jeszcze jedno - idź do kina z
> głośnikami Stereo (są jeszcze takie) i życzę przyjemnego wsłuchiwania się
> w dźwięk filmu. Po prostu wypas.

To zupełnie co innego, bo same głośniki będą pewnie gorszej jakości niż te
użyte w nowoczesnym multipleksie. Gdyby były lepszej, to pewnie wolałbym
stereo. Większa przestrzenność dźwięku w multipleksie wynika przede
wszystkim z lepszych przodów, odgłosy z tyłu dobiegają w normalnych filmach
naprawdę rzadko.

> Kiepsko porównujesz kolego. Naprawdę
> kiepsko. mp3 to po pierwsze nie jest format dla melomanów,

Chyba mylisz melomanów z audiofilami. Dla melomanów jest jak najbardziej.
Ogólnie w przypadku słuchania mp3 z komputera najsłabszym ogniwem wcale nie
jest MP3, tylko sam komputer. Właściwie przeprowadzone testy (czyli
podwójnie ślepe -- tak, że uczestnicy nie wiedzieli co gra, ani nie mieli
kontaktu z osobą, która wie) dowodzą, że już dobrze zrobione mp3 128 kbps
jest w praktyce nie do odróżnienia.

Z resztą sam format CD-AUDIO też jest stratny (jak każda konwersja A/D)
jeśli weźmiemy za punkt odniesienia rzeczywistość.

Oczywiście, jeśli porównujesz sobie CD-AUDIO z MP3 wiedząc co gra to napewno
'usłyszysz' różnice bo podpowie Ci ją autosugestia.

Podsumowując - w komputerze jest wiele rzeczy, które psują dźwięk (w
kontekśćie podłączenia całości do dobrego wzmacniacza i porządnych kolumn).
To, czy odtwarzana muzyka jest w MP3 czy CD-AUDIO jest akurat najmniejszym
problemem. W przeciwieństwie do jakości karty dźwiękowej, która jest tutaj
kluczowa.