Re: Szybkie pisanie

Autor: macminer <macminer-beztego_at_polbox.com>
Data: Sun 10 Apr 2005 - 00:43:01 MET DST

Ai wrote:
> Dziękuje wszystkim za sporą ilość uwag. Wniosek: ćwiczyć, ćwiczyć,
> ćwiczyć... Jeżeli po kolejnym miesiącu nie trafi mnie szlag to będzie
> dobrze, a jeśli nawet to zawsze mogę wrócić do klepania dwoma palcami ;).

Ja piszę bezwzrokowo, ale uczyłem się najpierw na maszynie do pisania
(dlatego zresztą używam prawdziwego standardu maszynistki wg. PN, zob.
www.macminer.opoka.org.pl). Jeśli się uprę, jestem w stanie dojść do 380
zn/minutę, ale pisanie w takim tempie jest po prostu fizycznie męczące,
tak że nie ma mowy, żeby przez 12 godzin klepać w klawiaturę powyżej 300
zn/min.

Moja praca, podobnie jak twoja, wymaga bardzo dużo pisania - zdarza się,
że muszę wklepać kilkadziesiąt emaili w ciągu jednego dnia. Oprócz tego
wklepuję znaczne ilości HTML-a. M.in. dlatego nie używam programów,
które nie pozwalają na szerokie używanie skrótów klawiszowych -
większość HTMLa piszę w Ultraedicie, który pozwala na dowolną definicję
makr, przypisanie ich do klawiszy itd.

W końcu, znaczenie ma także sama klawiatura. Większość ludzi piszących
metodą bezwzrokową preferuje klawiatury z wyraźnym "klikiem" i dość
wysokim skokiem - po prostu wtedy palce niejako "z pominięciem kory
mózgowej" współreagują z klawiszami. Dodam, że gram także na fortepianie
  i podobne zjawisko obserwuję przy grze na instrumencie - jeśli dobrze
znam utwór na pamięć, mogę praktycznie myśleć o czymkolwiek, a palce
same grają. Muzycy żartują czasem, że gdyby pianiście-wirtuozowi obciąć
głowę, mógłby jeszcze dograć koncert do końca (podobnie jak kura, która
biega pomimo odrąbania głowy). Przypuszczam, że przy bezwzrokowym
pisaniu na klawiaturze zachodzi podobna automatyzacja psychiczna - w
każdym razie szybkość pisania nie jest zależna tylko od sprawności
palców, ale właśnie od "przestawienia" swojego mózgu na uwolnienie się
od kontrolowania palców za pośrednictwem wzroku.

--
  |. .|     <|/   {# macminer
  |_-_|      |   {## @polbox.com
|___==|    / / {### aka Maciej Gornicki