Re: Temperatura HD - Czym zmniejszyc?

Autor: <lev_at_k>
Data: Tue 05 Apr 2005 - 19:50:43 MET DST

Adam 'Adak' Kępiński wrote:

> Niestety do tego sposobu, musisz wykorzystac 2 zatoki 5.25".
> W jedna ladujesz dysk w kieszeni (niechlodzonej), a nad nia poziomo
> przykrecasz wiatrak 120x120x25mm i puszczasz go na 5V (moje sa z
> kilkudziesieciu centymetrow KOMPLETNIE nieslyszalne.

Nawet zwykły Arctic Pro TC 80 mm ustawiony równolegle z hdd potrafi
"zbić" prawie 10 stopni C na dysku. U mnie dysk (Barracuda PATA 7200.7
więc niezły "grzejnik") też jest w kieszeni - od spodu równolegle
(przymocowany jedym bokiem opaskami zaciskowymi do "scianek" zatoki 5
1/4") dmucha na wspomnianą kieszeń ww Arctic. Efekt to około 40 stopni
"idle" (akceptowalnie biorac pod uwagę zastosowanie w obudowie/PSU
wyłącznie małowydajnych niskoobrotowych wentyli), bez tego potrafił
przekraczać 55 w stresie. Arctic swoim TC dba o minimalizację ew. skoków
temperatury, a przy tym jest praktycznie niesłyszalny (<20 dBA). Co do
małych wentylatorków 40 mm - w kieszeniach jako /pojedyncze/ na wolnych
obrotach (5V) w ogóle się nie sprawdzają (przy "turbince" Papst 40 mm @
5V spadek temp hdd o ~2 stopnie), a na pełnych obrotach to "wyjce"
(nawet jesli sam wentyl jest bezgłosny jak np. wspomniany Papst duży
ptzepływ powietrza na wysokich obrotach powoduje nieprzyjemny świst).
BTW - warunkiem skuteczności ww metody chłodzenia jest zapewnienie
obiegu powietrza w obudowie (przez otwór nad/pod dyskiem lub ciągły
/wymuszony/ przepływ powietrza od przód/dół do tył/góra obudowy. Bez
spełnienia tego warunku wentylator przy hdd jedynie "mieli" gorace
powietrze (nagrzane przez inne napędy/CPU/PSU/GPU itp.) nie mające
ujścia z obudowy..

Pozdrawiam