Re: Ciche ch³odzenie - jak i czym?

Autor: <lev_at_k>
Data: Wed 09 Mar 2005 - 20:08:16 MET

Jarek Grabek wrote:

> czyta³em o tym coolerze w Waszym archiwum. Wiem, ¿e opinie s± bardzo
> pochlebne.

Nie bez powodu.

  Pytanie tylko, czy ten wiatrak bêdzie naprawdê cichy i czy za 3
> miesi±ce, gdy dostanie trochê kurzu nie bêdzie siê zachowywa³ jak ten,
> który mam?

Mam go juz "troszkê" d³u¿ej ni¿ 3 miesi±ce (na XP 2200+ T-bred B) i jest
to nadal jeden z najcichszych elementów w kompie (w praktyce ~1700 RPM
wiêc zdecydowanie mniej ni¿ 20 dBA co jest progiem s³yszalno¶ci). Je¶li
nie masz mocno wyciszonych pozosta³ych podzespo³ów - bêdzie dla Ciebie
zupe³nie nies³yszalny. Du¿o cichszy ni¿ np. hdd - nawet jesli masz
Barracude czy Samsunga na ³o¿yskach olejowych, nie wspominajac nawet o
ha³asujacych wentylkach zasilacza czy GPU.

> Swoj± drog±, mo¿e jednak ch³odzenie wodne?

Jak masz chêci i (sporo) wiêksze fundusze czemu nie? Pytanie do jakiego
poziomu ha³asu zamierzasz d±¿yæ? Podstawowe wyciszenie kosztuje grosze,
mozna je oprzec na np. Arcticach w³a¶nie, do tego cichy dysk typu
Barracuda/ww Samsung i "wyhamowany" software'owo napêd CD/DVD . Schody
(cenowe) zaczynaj± siê gdy wymagania rosn± (przeszkadza ju¿ nawet cichy
szum powietrza dochodz±cy z obudowy) lub dodatkowow bawisz siê w O/C .
Wtedy w grê zaczynaj± wchodziæ drogie heatpipe'y, wydajne radiatory
sprzêtu full-passiv i oczywi¶cie WC. Z tym ¿e to ju¿ jakby inna liga
cenowa - a górnego limitu /nie/ ma ;-)

Pozdrawiam