Re: Dramat DVD

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Sun 06 Mar 2005 - 12:44:24 MET

latet <latet@latel.pl> wrote:

> To prawda, choć dla mnie jest to wielka zagadka - dlaczego tak jest.

            TV byl projektowany do wyswietlania obrazow ruchomych i sprytnie
wykorzystuje niedoskonalosci ludzkiego oka. Poza tym material zrodlowy
- DVD czy przekaz telewizyjny przygotowany jest pod parametry TV -
skala kolorow, janosc i kontrast oraz rozdzielczosc. DVD na komputerze
sprawia przez to wrazenie spranego i ciemnego.

> Przecież rozdzielczosc monitora jest zdecydowanie wyzsza niz
> telewizora. Zdecydowanie więcej drobnych szczegółów w filmie
> można dostrzec na monitorze kompa...

            jw. Sytuacja odwraca sie dopiero przy zrodle w standardzie HDTV
- wychodza zalety monitora wysokiej rozdzielczosci. Sciagnij sobie np:
sampele HDTV Matrixa - efekt robi wrazenie. Nie zapominaj ze przekaz
DVB, DVD czy robione z nich divxy momo cyfrowego zapisu przygotowane
sa pod majacy ~50 lat standard PAL lub NTSC z jego wszystkimi
ograniczeniami.

> A mimo to, paradoksalnie - nawet na małym TV obraz sprawia
> wrażenie lepszego, czystszego, a nawet - nie wiem jakim cudem
> - ostrzejszego ! (choc mniej szczegółow widać).

            Tez mam takaie wrazenie. JEstem naprawde zaskoczony jakoscia Divxow
przekonwetowanych tymczasowo do DVD i odtwarzanych na stancjonarnym
odtwarzaczu z 10-bitowa plaeta kolorow na kanal oraz progressive scan -
o ile divx nie zostal zrobiony z fatalnym bitrate i nie lataja wyrazne
makrobloki, to nawet stare divxy wygladaja IMO swietnie - chocby dlatego
warto bylo kupic nagrywarke DVDRW - nie wyobrazam sobie teraz ogladania
divxow z komputera, nawet posilkujac sie TV out w Radeonie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938