Bardzo dziwne błędy BIOSu?

Autor: Arkadiusz Dudka <arekdudkaWYTNIJTO_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 19 Feb 2005 - 16:33:43 MET

Mam płytę główną 5MVP3 Lucky Star na chipsecie VIA (konstrukcja z roku
1998), proc. AMD K6-2 500 MHz i niestety pracuje on tylko z taktowaniem 450
MHz (max. mnoznik płyty 4,5 x 100). Doczytałem jednak gdzieś, że ustawienie
mnożnika na 2,0x jest interpretowane przez ten procesor / płytę jako 6,0x,
czyli powinienem uzyskać 600 MHz! Postanowiłem to sprawdzić i z instrukcja w
ręku (oraz ogromną lupą, bo wzrok już nie ten...) poustawiałem zworki na
płycie. Po włączeniu komputera jednak nic z tego nie wyszło, serie pisków z
głośnika (nawet nie liczyłem i tak nie znam tych kodów) brak obrazu, itd...
Ponownie ustawiłem tak jak było (4,5x100) i włączyłem, jednak znów piski i
czarny ekran. Zmieniałem jaszcze kilkakrotnie ustawienia mnoznika (2.0, 2.5,
3.0, 4.0, 4.5) oraz taktowania (66, 83.3, 95, 100) i nic. Wreszczie kiedy
już coś było widać na ekranie to padły Windows 2000 (czemu?), więc doszła
naprawa systemu... Wreszcie wszystko poszło i patrzę sobie na AIDę32, a ja
mam mnożnik 2,5x chociaż na 100% ustawiłem zworki na 4,5. WCPUID
potwierdził, ze jest 2,5. Ponownie sprawdzam zworki, startuje komputer i
jest teraz 4,0x zgłuipałem... znów restart sprawdzenie jeszcze raz
wszystkiego (oczywiście wszystko było cały czas OK) i wreszczie po którymś
tam restarcie mam znów upragnione 4,5x100. Zwaliłem cała wine na BIOS, ale
teraz to już niczego nie jestem pewien. Macie może jakieś wyjaśnienia tej
sytuacji i czy to prawda z tym mnożnikiem 2,0x oczytywanym jako 6,0x?

AD