Re: Caviar 120GB - glosno

Autor: Piotr Wydymus <motaboy_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 19 Feb 2005 - 02:32:23 MET

Dnia Fri, 18 Feb 2005 21:10:52 +0100, Tom napisał(a):

> niewatpliwie utrudnione. Ktora strona dysku jest pod tym wzgledem
> bardziej wrazliwa gora czy dol? Czy kladac dysk na takiej gabce

Z moich obserwacji wynika że góra szybciej i mocniej się nagrzewa. Wiele
razy przez długi czas używałem dysków, które tylko na czymś sobie leżały i
nic im nie było.

Ważne tylko, żeby dysk nie pracował do góry nogami. Nie wiem jak w tych
nowych, ale byłem świadkiem spalenia dysku pracującego w ten sposób. I nie
był odwracany w trakcie pracy.

> pogarszam warunki pracy dysku nieznacznie, srednio czy bardzo. Zdaje

Praktycznie w ogóle ich nie pogarszasz. Np. takie Seagate Barracuda serii V
ma na dole przykręconą do elektroniki metalową osłonę, a pod nią jest
jeszcze gąbka. Nagrzewa się tak samo jak mój drugi, nowy Seagate SATA (na
którym jest swap).

> zadac inaczej. Oczywiscie sprawe moich watpliwosci rozwial by pomiar
> temperatury tego dysku, ale nie wiem jak mam to zrobic i czy to jest
> wogole mozliwe. Bios nic na ten tamat nie mowi. Program HDD Health tez
> nie, mimo ze w pracy podaje temperature Samsunga.

Zakres temperaturowy dla twojego dysku to wg producenta od 5 do 55 C. Ja
sprawdzam te temperatury SpeedFan'em, ale one są zczytywane przez SMART.
Jeśli masz SMART wyłączony w BIOS'ie to programy typu HDD Health mogą nie
potrafić odczytać tych informacji. Z jakiegoś innego systemu korzysta
Everest. Spróbuj ewentualnie nim.

W każdym razie jeśli Ci się nie uda to jeszcze jedna informacja. Mam dysk z
tej samej serii co ty WD800JB, tyle że 80 GB. I tak: standardowa
temperatura w spoczynku, lekkiej pracy (to dysk systemowy bez swapa) to
około 38 stopni (chłodzony wentylatorem nawiewającym i wyciagającym - bez
nawiewającego było około 41). Temperatura potrafi wzrosnąć nawet do 55C
przy intensywnym kopiowaniu duzych ilości danych (powyżej 20 GiB).
Osobiście uważam, że w podanym przez producenta 55C jest jeszcze trochę
rezerwy.

W każdym razie mój dysk ma już ze trzy lata i nie zauważyłem "świszczenia".

Pozdrawiam,

--
AMD Sempron 2400+@2800+ | CoolerMaster CP5-8JD1F-0L | ASUS A7V600-X
Elixir 512MB PC3200 | Sapphire R9550 128/128 | SB Live! 1024