Re: laptop a UPS

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Fri 18 Feb 2005 - 19:19:07 MET

Mariusz Pawłowski <mario@data.pl> wrote:

> czy jest sens podłączac zasilacz od laptopa do sieci przez UPS'a?

            Moim zdaniem nie za bardzo o ile masz normalna linie energetyczna.
A do ryzykantow raczej nie naleze - desktop mam podlaczony przez przyzwoita
listwe filtrujaca [Spark 2F-506], do niej wpiety UPS [ETA miniUPS 900 PRO],
do niego niezle zabezpieczony zasilacz [Hiper 350TS, bo Codegena X1 nie
mialem nerwow dalej trzymac mimo ze znacznie cichszy].

> wiadomo, ze nie chodzi o podtrzymanie pradu, tylko o np. ochrone
> przeciw przepięciom. ale czy to ma sens?

            IMHO wystarczy listwa z bezpiecznikami, oparta o warystory i z
blokiem filtrow [czyli lepsza niz wiekszosc typowo dostepnych w sklepach].

> czy sam zasilacz od laptopa "zajmuje" sie rowniez ochrona przed tego typu
> zdarzeniami?

            W pewnym sensie tak - stanowi on bufor i w przypadku listwy na 99%
tylko on sie spali przy jakims wiekszym nieszczesciu.
            Oczywiscie UPS jest dodatkowym zabezpieczeniem zwiekszajacym
bezpieczenstwo stosunkow drogiego sprzetu. Jesli masz kiepskia zasilania w
domu [elektrownia trzymajaca standard wschodniej Syberii a nie UE, sasiada
z warsztatem w ktorym pracuja duze silniki indukcyjne itp. tak ze swiatlo
przygasa] mozesz wziac jakis taniutki UPS o malej mocy i dopiero przez
niego podlaczyc dosc drogi laptop. Mozesz kupic na Allegro chcoby jakiegos
APC BackUPS 250 z prawie "zdechnietymi" akumulatorami - tu liczy sie przede
wszystkim kolejne odseparowanie od zrodla zaklocen/przepiec, AVR i
bezpieczniki. Cos takiego powinno kosztowac 50-70 zl + ew. koszt przesylki.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938